مجید پاتو روز دوشنبه در جلسه اجرای طرح های آبخیزداری که با حضور جمعی از مسوولان محلی این شهرستان برگزار شد، افزود: تاکنون بیش از 50 درصد این اعتبار محقق شده که 15 میلیارد ریال آن برای طرح های بیولوژیکی و مکانیکی آبخیزداری هزینه شده است.
وی اضافه کرد: در قالب پروژه آبخیزداری، عملیات بذرکاری، کپه کاری، ایجاد کمربند حفاظتی با نصب بنچ مارک با مشخصات UTM، اهدای آبگرمکن خورشیدی و پارک آبخیز به مساحت 69 هکتار در حاشیه سد مهاباد و کوه «داشا مجید» انجام می شود.
وی بیان کرد: در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های کلان دولت و برای توسعه طرح‌های آبخیزداری و بیولوژیک منطقه، گام‌های بلندی برداشته شده و برنامه ‌ریزی منسجمی به منظور توسعه کمی و کیفی این کار ارزشمند در راستای کمک به پیشگیری از خطرات بروز سیل، جلوگیری از رسوب در پشت سدهای پایین دست و تقویت مراتع در تمامی نقاط شهرستان‌ آغاز شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد هدف از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در این شهرستان را کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه نشینان و تعادل دام و مرتع عنوان کرد و افزود: عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت های حفاظت از اراضی ملی و بخش های جنگل و مرتع است که این فعالیت ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک بوده و می تواند عامل مهمی در توسعه زیر ساخت های بخش کشاورزی نیز باشد.
رییس اداره امور آب مهاباد نیز در این جلسه گفت: علاوه بر اعتبارات آبخیزداری، امسال 15 میلیارد ریال از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به این شهرستان تخصیص یافته است.
رضا جهینی افزود: این اعتبار در 2 بخش اصلاح شبکه آبرسانی پایین دست سد مهاباد و لایروبی و آزادسازی رودخانه مهاباد در نزدیکی روستای «خورخوره» هزینه شده است.
به گزارش ایرنا، در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک، 70 هزار هکتار آن مراتع درجه 2 و بقیه را مراتع درجه سه تشکیل می دهد.
بیش از چهار هزار و 500 بهره بردار در مراتع این شهرستان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را برداشت می کنند.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.