رضا جهینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام عملیات صیادی در دریاچه پشت سد در این فصل از سال که حجم آب سد به حداقل کاهش یافته است، باعث می شود رسوبات سد وارد لایه های بالایی شده و کیفیت برداشت آب برای مصرف شرب کاهش یابد.
وی اضافه کرد: اولویت احداث این سد تامین آب شرب مهاباد بوده و در سدهایی که برای مصرف آب شرب مورد استفاده قرار می گیرند، هر گونه عملیات صیادی و آبزی پروری ممنوع است.
رییس اداره امور آب مهاباد گفت: سد انحرافی یوسف کند که در رودخانه مهاباد و در فاصله 2 کیلومتری شمال آن واقع شده، بیش از 37 هکتار مساحت دارد و در صورت لایروبی می تواند مکان مناسبی برای فعالیت آبزی پروری باشد.
وی افزود: برای لایروبی این سد انحرافی نیز مجوز و اعتبار ویژه شهرستانی لازم است و تعاونی صیادان نمی تواند به تنهایی آن را پاک سازی کند.
جهینی اضافه کرد: امور آب مهاباد می تواند در صورت پاکسازی و لایروبی سد انحرافی یوسف کند سالانه بیش از 1.5 میلیون مترمکعب آب را برای تامین حق آبه این سد رهاسازی کند.
پیشتر فرماندار مهاباد اعلام کرده بود که امنیت آب شرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استفاده صیادان از تورهای بزرگ و قایق های موتوری به عنوان یک تهدید برای آب شرب مهاباد محسوب می شود که این فعالیت آبزی پروری باید در دریاچه سد مهاباد متوقف شود.
به گزارش ایرنا، تعاونی صید و صیادی مهاباد بیش از یک دهه است که در دریاچه سد مهاباد فعالیت صیادی دارد؛ این تعاونی هم اکنون بیش از 40 نفر عضو دارد که اعضای آن در زمان هایی که فعالیت صیادی صورت نمی گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارد.
سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.