شاهین جلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح داوطلب واکنش اضطراری در محلات شهر ارومیه و در بین شهروندان 18 تا 55 ساله برگزار می شود که مدیران فرهنگسراها نیز در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح همکاری می کنند.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح در محلات، فرهنگ خود امدادی و دگر امدادی را در بین شهروندان ترویج می کنیم.
وی بیان کرد: افزایش آگاهی مردم درباره بلایای طبیعی، کاهش خسارات مالی و جانی شهروندان، مشارکت مردم در تصمیم گیری و ارتقای ظرفیت توان مقابله در مواقع بحران از اهداف اصلی این طرح است.
وی ادامه داد: آشنایی با مبانی مدیریت بحران، کمک‌های اولیه، اصول و مبانی اطفای حریق، روان‌شناسی بحران، جستجو و نجات و پدافند غیر عامل از سرفصل های آموزشی طرح داوطلب واکنش اضطراری محلات به شمار می روند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری ارومیه گفت: پس از گذراندن دوره ‌های آموزشی طرح داوطلب واکنش اضطراری، مرحله پایدار سازی آغاز می‌شود که این مرحله شامل باز آموزی با برگزاری مانور‌های آموزشی و تشکیل اردوهای آموزشی در مناطق بحران زده است.
به گزارش ایرنا، تشکیل گروه های داوطلب به منظور بسیج توانمندی های ساکنین محلی و تقویت آنها جهت امدادرسانی در حوادث بزرگ انجام می شود و دارای سه بخش عمده آموزش و تمرین های تئوری و عملی برای ایجاد دانش، مهارت ها و اعتماد لازم در داوطلبان برای پاسخ مؤثر به بحران، سازماندهی گروه های داوطلب جهت هماهنگی فعالیت ها، حفظ آمادگی آنها در درازمدت با نقش ها و عملکردها و روش های مشخص، تجهیز گروه ها با لباس،‌ ابزارها و تجهیزات مناسب است.
گروه های داوطلب واکنش اضطراری محله در فرایند کلی مدیریت بحران قادر به کمک در انجام مواردی از قبیل شناسایی خطرات بالقوه موجود در محله، ارزیابی آسیب پذیری محله، تدوین راهبرد یکپارچه برای مدیریت مخاطرات بحران شامل پیشگیری، مقابله و بازسازی از طریق افزایش مقاومت ساختمان ها و تأسیسات زیربنایی با انجام اقدامات عملی (نظیر مقاوم سازی) و افزایش ظرفیت سیستم رسمی مدیریت بحران در سطوح ملی، منطقه ای و محلی و کمک به مردم و محله ها و سازمان های مدنی در کاهش آسیب پذیری آنها از طریق افزایش آمادگی و ظرفیت مقابله با بحران هستند.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.