به گزارش ایرنا سفر سه روزه هیات ترکیه ای متشکل از والی وان و 17 نفر از مسوولان این استان به خوی در توسعه مناسبات میان 2 کشور دوست ایران و ترکیه و افزایش مبادلات ارزی نقشی پررنگ خواهد داشت.
خوی به سبب نزدیکی و هم مرز بودن با کشور ترکیه، همواره مناسبت های اقتصادی و فرهنگی زیادی در طول تاریخ با وان داشته است.
وجود گذرگاه مرزی رازی و تردد سالانه بیش از یکهزار مسافر و گردشگر از خوی و وان نیز بر اهمیت تقویت روابط فرهنگی میان 2 شهر افزوده تا جایی که طرح تعریض جاده خوی ـ رازی و توسعه این گمرک بارها مسوولان کشوری را به این مرز پرتحرک کشانده است.

** ظرفیت اقتصادی و فرهنگی خوی مورد توجه وان قرار گیرد
فرماندار خوی در نشست با والی و مسوولان شهر وان ترکیه که در محل شورای اسلامی شهر این شهرستان برگزار شد، با برشمردن ظرفیت های شهرستان گفت: خوی با جمعیت نزدیک به 400 هزار نفر بزرگترین تولید کننده تخمه آفتابگردان در خاورمیانه بوده و وجود آرامگاه شمس تبریزی این شهر کهن را به کانون توجه ادبا و علما تبدیل کرده است.
سید محمد عابدی افزود: وجود اشتراک های فرهنگی و مرز رسمی رازی نیز بر اهمیت توسعه مناسبات خوی و وان افزوده است و برای گسترش روابط با مردم کشور دوست و برادر ترکیه آمادگی داریم.

**خواهرخواندگی خوی و وان
«مراد زورلو اوغلو»، والی شهر وان ترکیه نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از مهمان نوازی و استقبال مسوولان خوی اظهار داشت: اشتراکات زیادی بین دو شهر وجود دارد اما آنطور که باید از تمام ظرفیت ها استفاده نشده است و امیدواریم روابط دوستانه بین 2 شهر بیش از پیش توسعه پیدا کند.
وی با تاکید بر گسترش صنعت توریسم، افزود: نشست های مشترک تجار، فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاهی موضوعی می تواند زمینه ساز برنامه ریزی مدیران شهری برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی باشد.
والی وان همچنین اضافه کرد: با توجه به علایق مشترک بین خوی و وان، عقد تفاهم نامه فرهنگی می تواند اولین گام موثر در گسترش ارتباطات باشد و ما پیگیر این رویداد ارزشمند خواهیم بود.

** برگزاری هفته فرهنگی خوی در وان
شهردار خوی در این نشست مشترک گفت: مهمترین گام در جهت توسعه تعاملات تشکیل جلسات در سطوح مختلف مدیریت شهری است و ساختار فرهنگی این 2 شهر امکان تدوین بسیاری از رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی را فراهم می کند.
محرم اکبرزاده با اشاره به برخی از مزیت های نسبی گردشگری خوی، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و تاریخی و وجود ابنیه های تاریخی و طبیعی خوی و وان لزوم تشکیل کمیته مشترک برای تدوین و انتشار کتاب مشترک گردشگری این 2 شهر پیشنهاد می شود.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری مشترک و احداث مجتمع خدماتی رفاهی در طول جاده خوی، رازی و وان می تواند اقدام خوبی برای افزایش رفاه مسافران باشد.
اکبرزاده گفت: برگزاری نمایشگاه های اختصاصی آثار هنرمندان توانمند خوی در شهر وان در زمینه های صنایع دستی، هنرهای تجسمی، سوغات، فرش و محصولات کشاورزی هم می تواند در معرفی ظرفیت های خوی موثر باشد.
شهردار خوی افزود: نامگذاری یکی از میادین یا خیابان های اصلی شهر وان به نام خوی و بالعکس نیز یکی از پیشنهادهایی است که می تواند با همت مدیران هر 2 شهر اتفاق بیافتد.
وی افزود: تبادل اطلاعات در مورد آخرین دستاوردهای مدیریت شهری هم از دیگر مواردی است که در تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی خوی و وان موثر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، شهر وان در 80 کیلومتری مرز رازی خوی قرار دارد و در طول تاریخ 2 کشور ایران و ترکیه، همواره گذرگاه اقتصادی و تجاری بوده است.
3072/7132/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.