یک کارگردان تئاتردر ارومیه گفت: نبود دانشکده تئاتر مشکل اصلی تئاتر آذربایجان غربی است.

پدرام رحمانی  در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: نبود دانشکده تئاتر در استان و عدم یادگیری اکادمیک تئاتر توسط  هنرجویان یکی از مشکلات اصلی تئاتر استان است.

رحمانی با تاکید به اینکه تئاتر از 3 ضلع مخاطب، بودجه و امکانات تشکیل شده است تصریح کرد: در سال های گذشته تئاتر استان درشرایط نامناسبی قرار داشت  ولی با استمرار اجرا توسط گروه های تئاتر، تبلیغات  و توجه ارگان ها به این شاخه از هنر از دوسال گذشته وضعیت تئاتر استان بهتر شده است.

 وی  با اشاره به اینکه تا قبل از سال 95 حتی یک  سالن تخصصی و مختص تئاتر در ارومیه نداشتیم خاطر نشان کرد: در طول دوسال گذشته به همت اداره فرهنگ و ارشاد استان و شهرداری 3 سالن تخصصی تئاتر در ارومیه تاسیس شده است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به  توسعه  تئاتر و افزایش مخاطبان تئاتر اظهار کرد: اکنون که شرایط تئاتر استان و به ویژه ارومیه بهتر شده است باید مسئولان فرهنگی و دولتی استان برای گسترش و توسعه تئاتر تلاش مضاعف داشته باشندتا تئاتر استان در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

رحمانی  در خصوص مشکلات  انتخاب متن نمایش  نیز افزود: در گذشته بدلیل کمبود امکانات و عدم دسترسی به متن های اجتماعی  ، نبود نویسنده کافی در استان با کمبود متن روبرو بودیم ولی در سال های اخیر امکان دسترسی  به متن های برجسته و موضوعات مختلف بیشتر شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اداره فرهنگ و ارشاد استان با کارگردانان در خصوص انتخاب متن نمایش  تعامل سازنده ای دارد و کمتر متن های انتخابی گروه ها را رد می کنند و کارگردانان آزادانه و به دلخواه می توانند متن های مورد نظر و حتی خارجی را انتخاب کنند.

این کارگردان تئاتر اهل ارومیه با اشاره به اینکه در حال حاضر بودجه فرهنگی و هنری آذربایجان غربی بسیار کم و پاسخگویی نیازهای فرهنگی استان نیست خاطر نشان کرد: بودجه کم و نبود نظم و سازمان یافتگی درکمک به گروه های نمایشی دلیل اصلی توجه کم ادارات دولتی  به گروه های تئاتر است.

رحمانی گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری 18 نمایش تئاتر در داخل استان اجرا شده که از این تعداد 8 مورد در ارومیه بوده که نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.