ایرج شجاعی عصر روز سه شنبه در جلسه کارگروه شورای حفاظت آب شهرستان مهاباد افزود: انجام عملیات صیادی در دریاچه پشت سد در این فصل از سال که حجم آب سد به حداقل کاهش یافته است، باعث می شود رسوبات سد وارد لایه های بالایی شده و کیفیت برداشت آب برای مصرف شرب کاهش یابد.
وی اضافه کرد: اولویت احداث این سد تامین آب شرب بوده و استفاده کشاورزی و آبزی پروری در اولویت های بعدی قرار دارد.
فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه امنیت آب شرب از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: استفاده صیادان از قایق های موتوری و ورود آنها به مخزن سد ممنوع بوده و به همین خاطر دلیل، فعالیت آنها باید متوقف شود.
وی گفت: مجوز تداوم فعالیت تعاونی صیادی سد مهاباد به منظور صید ماهی های سوف که ماهی های لجن خوار را شکار می کند، داده شده بود ولی هم اکنون این امر ضرورتی ندارد.
رییس اداره نگهداری و نیروگاه سد مهاباد نیز در این جلسه گفت: هم اکنون 85.6 میلیون مترمکعب آب در دریاچه پشت این سد ذخیره شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 10 میلیون مترمکعب بیشتر است.
خالد رحمانی افزود: علاوه بر تامین آب شرب مهاباد در سال آبی گذشته در مجموع 95 میلیون مترمکعب نیز برای استفاده در آبیاری 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست رهاسازی شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون تراز سد مهاباد 1345.42 متر /از دریاهای آزاد/ بوده که این مقدار 2 متر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
رحمانی در خصوص برق تولید شده از نیروگاه سد مهاباد نیز گفت: امسال هشت هزار و 738 مگاوات ساعت برق در این نیروگاه تولید و وارد مدار شده است.
به گزارش ایرنا، تعاونی صید و صیادی مهاباد از بیش از یک دهه است که در دریاچه سد مهاباد فعالیت صیادی دارد و هم اکنون بیش از 40 نفر عضو دارد؛ این تعاونی در فصل هایی که صید ماهی صورت نمی گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیر مجاز را برعهده دارد.
سد مهاباد دارای 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.