حجت الاسلام و المسلمین مهدی ولی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا ناظران مستقر در کشتارگاه ها طی سال جاری بر ذبح شرعی بیش از 17 میلیون قطعه طیور و 52 هزار راس دام در سطح کشتارگاه های دام و طیور استان نظارت کردند.
وی با اشاره به نظارت بر مراکز عمل آوری و کارخانجات سوسیس و کالباس در استان گفت: مواد گوشتی که به این مراکز وارد می شود تحت نظارت دقیق ناظران است و از ورود احتمالی گوشت های غیر مجاز به این مراکز جلوگیری می شود.
وی بیان کرد: 2 مرکز تولید سوسیس و کالباس در ارومیه و یک مورد در سلماس فعال است و در مراکز بسته بندی بزرگ و مراکز نگهداری نیز ناظران شرعی حضور دارند.
حجت الاسلام ولی زاده اضافه کرد: نصب پلمب های نشانه گذاری لاشه های گوشت دامی در کشتارگاه های دام استان توسط ناظران نشانگر ذبح شرعی و بهداشتی دام هاست.
وی بیان کرد: این امر موجب می شود تا اطمینان مردم از سلامت بهداشتی و شرعی گوشت مورد استفاده تامین و باعث کاهش کشتارهای غیرمجاز نیز می شود.
حجت الاسلام ولی زاده اضافه کرد: با اجرای این طرح که در سال 1394 شروع شده است، نوع و جنس گوشت دام برای مصرف کنندگان جهت انتخاب بهتر گوشت دلخواه مشخص شده است.
وی بیان کرد: در این زمینه نیز هیچ گونه ذبحی توسط دستگاه انجام نمی شود و با رعایت همه آداب ذبح شرعی توسط ذبح کنندگان شرعی و با نظارت ناظران شرعی کشتار انجام می شود.
مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: اجزای حرام دام های ذبح شده با حضور ناظران شرعی در کشتارگاه های دام معدوم سازی می شود.
وی درباره گوشت های وارداتی نیز گفت: تمام افراد وارد کننده گوشت خارجی باید مجوز قانونی داشته باشند.
وی افزود: این گوشت ها بعد از تایید ناظران ذبح شرعی و دامپزشکان ایرانی مستقر در کشورهای مبدا به کشور ارسال می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 29 کشتارگاه اعم از سنتی و صنعتی بوده و از این تعداد 26 کشتارگاه فعال است
قانون دامپزشکی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین شده و موضوع نظارت شرعی در این قانون وجود نداشت و بعد از استقرار نظام اسلامی نمایندگان اقدام به وضع قانون در این زمینه کردند؛ قانون نظارت شرعی قانون مصوبه مجلس بوده که در سال 1389 با 12 ماده رسمی تصویب شده است.
7125/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.