معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: از تخریب خانه تاریخی عسگرخان افشار در ارومیه جلوگیری شد.

سپهر فر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به انتشار عکسی از تخریب بنای تاریخی عسگر خان در فضای مجازی و واکنش کاربران نسبت به تخریب این میراث تاریخی شهر تصریح کرد: در پی کسب اطلاع لازم مبنی بر اینکه مالک یک بنای تاریخی ارومیه قصد تخریب آن را دارد و این خانه تاریخی و واجد ارزش در داخل محدوده بافت تاریخی شهر واقع شده، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان وارد عمل شده و ضمن تشکیل صورتجلسه و ثبت گزارش تخلفی از سوی مالک اثر ، از تخریب آن ممانعت بعمل آوردند.

وی با بیان اینکه مالکان بناهای تاریخی که ساختمان آنها در محدوده بافت تاریخی قراردارند باید براساس ضوابط بافت تاریخی برای هرگونه تعمیرات و دخل و تصرف در بنا زیر نظر میراث فرهنگی اقدام کنند تصریح کرد: مالک این بنای تاریخی به امور حقوقی این اداره کل دعوت شد و برخی ازسرفصلهای قوانین و ائین نامه دادرسی کیفری مربوط به تخریب آثار و ابنیه تاریخی و همچنین لزوم توجه و اهمیت به حفظ و صیانت از این آثار، به وی تبیین شد.

سپهرفر ادامه داد: متعاقبا" وی نیز طی صورتجلسه ای متعهد شد تا قبل از انجام هرگونه عملیات در خصوص بنای مذکور نسبت به اخذ مجوز لازم از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اقدام نماید.  

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به پیشینه این بنای تاریخی اظهارکرد: بنای تاریخی مذکور با نام خانه عسگرخان افشار، در محدوده بافت تاریخی ارومیه درخیابان مدنی 1، خیابان خمسه لویی جنب مسجد جنرال ارومیه واقع شده و جزء ابنیه های فرهنگی- تاریخی به شمار می رود که ضوابط و مقررات خاص مربوط به احیاء و مرمت و صیانت از بافت تاریخی- فرهنگی بر آن اعمال می شود.

وی با اشاره به اهمیت حفظ بناها و آثار تاریخی یادآور شد: یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی با شماره تماس 33445293 آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه موارد مربوط به تخریب آثار و کاوشهای غیرمجاز می باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.