استاندار آذربایجان غربی با تشریح برخی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر اخیر خود و وزیر کشور به ترکیه گفت: در نشستی که به همراه وزیر کشور با مقامات کشور ترکیه داشتیم ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو پیگیری شد و شهرهای قونیه و خوی خواهرخوانده خواهند شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در جمع خبرنگاران در خصوص دستاوردهای سفر اخیر وزیر کشور، نماینده مردم شریف شهرستان سلماس در مجلس شورای اسلامی و خود به کشور ترکیه گفت: دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور و هیأت همراه وی، روز پنجشنبه19 مهر 97، جهت دیدار با سلیمان سویلو وزیر کشور و جمعی از مقامات ترکیه به آنکارا سفر کردند که  در این سفر، طرفین در خصوص مسائل مرزی، مبارزه با قاچاق انسان و ترانزیت مواد مخدر و مبارزه با تروریسم، به بحث و تبادل‌نظر پرداخته و تصمیمات مهمی را اتخاذ نمودند .

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در نشست با مقامات ترکیه، برخی مسائل مرزی مربوط به آذربایجان‌غربی مطرح شد که مهم‌ترین آنها، ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو بود .

مقام عالی استان اضافه کرد: در نشست با مقامات ترکیه، توافق شد که کمیته‌ای مشترک برای بررسی کارشناسی مسأله ایجاد مرز و بازارچه رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو تشکیل‌شده و پس از اعلام نظر کارشناسی و تصویب در این کمیته، این توافقات اجرایی شود .

شهریاری همچنین به سفر خود به استان قونیه ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: در جلسه با مسئولان استان قونیه، پیشنهاد خواهرخواندگی شهرهای قونیه و خوی به جهت وجود مقبره دو شخصیت برجسته یعنی مولانا و شمس تبریزی در این دو شهر، از سوی هیأت ایرانی مطرح شد که مورد استقبال مسئولان قونیه قرار گرفت و مقرر شد با پیگیری دو طرف، موضوع خواهرخواندگی قونیه و خوی عملیاتی شود .

به گزارش ایسنا؛ وزیر کشور را در این سفر، سامانی قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، دین‌پرست معاون اقتصادی وزارت متبوع، شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی، شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، کلانتری مدیرکل امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سردار تقوی جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا و برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همراهی می‌کردند .

لازم به ذکر است که رؤسای جمهور ایران و ترکیه تاکنون بیش از ۷ بار با یکدیگر گفتگو و جلسه داشته که این تماس‌ها و دیدارها، اراده تهران و آنکارا را در گسترش روابط دوجانبه، به‌خوبی نشان می‌دهد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.