مدیر جهاد کشاورزی شاهین دژ از پرورش سالانه 700 قطعه شترمرغ در این شهرستان خبرداد.

سعید خدایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: بزرگترین مرکز پرورش و تولید شترمرغ در شمال‌غرب کشور در شهرستان شاهین دژ قرار دارد که این مرکز سالانه قادر است ۷۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال تولید و علاوه بر تامین نیاز مشتریان داخلی به کشورهای ترکیه و عراق هم صادر کند.

وی اظهار کرد: این واحد پرورش و تولید شترمرغ توسط تولید کننده شاهین دژی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با سرمایه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال راه اندازی شده است که ۶ میلیارد ریال تسهیلات  بانکی در اختیار این تولیدکننده قرار داده شده است.

خدایی با بیان اینکه یک واحد تولید شترمرغ در سطح شهرستان فعالیت می کند و برای 5 نفر اشتغالزایی شده ادامه داد: از مهمترین مزیت های این واحد تکمیل چرخه تولید در آن است به نحوی که شامل خط تولید جوجه ؛ پرواربندی و روغن کشی است و پرورش این پرنده سود مناسب وصرفه اقتصادی مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: پرورش شترمرغ مزیت های فراوانی نسبت به سایر حیوانات پرورشی دارد که شامل مقاومت در برابر بیماری‌ها تطابق با شرایط محیطی و راندمان بالای تولید است ،گوشت پوست ،تخم و پر از مهمترین محصولات شترمرغ است که خط تولیدی هر کدام می‌تواند به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال فرصت‌های سرمایه گذاری مناسبی را ایجاد کند.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین دژ بیان کرد: برای هر جوجه شتر مرغ جهت تبدیل به شترمرغ بالغ هزینه ای معادل 10 میلیون ریال صرف می شود.

وی خاطر نشان کرد: صنعت طیور بعد از نفت از سودآورترین صنایع در کشور محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر توسعه اشتغال رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

خدایی تصریح کرد: عدم آشنایی با مزایا و فواید گوشت شترمرغ و محصولات جانبی آن و عدم وجود کشتارگاه های تخصصی شترمرغ جهت کشتار و فرآوری محصولات جانبی آن از مهمترین عوامل عدم توسعه پرورش شترمرغ در آذربایجان غربی است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین دژ با بیان اینکه مهمترین چالش این صنعت بازریابی است اظهار کرد: قیمت تمام شده گوشت شترمرغ ، تغذیه و تامین خوراک این پرنده، عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش برای پرورش دهندگان شتر مرغ جهت خرید جوجه و پرورش آن از چالشهای این صنعت بوده که لازم است حمایت های لازم در این خصوص انجام شود.

وی تصریح کرد: تخصیص وام های کم بهره با بازپرداخت طولانی از اقدامات موثر در رونق صنعت پرورش شتر مرغ می توان برشمرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.