حجت الاسلام رامین حسینی خورنژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 700 کارت مداحی از این تعداد در ارومیه، 537 کارت مداحی در خوی، 175 کارت نقده، 120 کارت ماکو و 100 کارت مداحی نیز در شاهین دژ صادر شد.
وی با اشاره به اینکه این مداحان در یکهزار و 700 هیات مذهبی آذربایجان غربی فعالیت می کنند، بیان کرد: تاکنون حدود 900 مورد از هیات های مذهبی این استان در سامانه طوبی ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به اینکه کارت های مداحی به صورت یکساله صادر می شود، افزود: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، صدور و تمدید کارت های مداحی در سال جاری به صورت رایگان انجام می شود.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی بیان کرد: حدود یک و نیم سال است که مداحان بدون کارت در مساجد و سایر اماکن استان حضور نمی یابند و خود مردم نیز در مجالس و مساجد مداح بدون کارت را قبول نمی کنند.
حجت الاسلام حسینی خورنژاد به نحوه گزینش و معرفی مداحان اشاره کرد و ادامه داد: متقاضیان مداحی پس از ثبت نام و گذراندن آزمون های کتبی و شفاهی در صورتی که نمره بالای 60 را کسب کنند، به عنوان مداح معرفی شده و در صورتی که نمره آنان از 60 پائین تر باشد به کمیته آموزشی معرفی می شوند.
به گزارش ایرنا، سامانه طوبی بانک اطلاعات تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بوده که از سال 1395 کار خود را شروع کرده است.
این سامانه شامل کانون‌های فرهنگی - تبلیغی، مداحان و شعرای آیینی، هیات های مذهبی و انجمن‌های اسلامی بوده و وظیفه اساسی آن، ساماندهی و یکپارچه کردن کلیه فعالیت‌های تشکل‌های دینی در سراسر کشور است.
بر اساس این گزارش خوی با ثبت 191 هیات در رتبه نخست آذربایجان غربی از لحاظ تعداد هیات های مذهبی قرار داشته و ارومیه با 128 و نقده با 110 هیات مذهبی در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.
مداحان به سه دسته درجه یک، درجه 2 و درجه سه تقسیم می شوند؛ ذاکران نیز مداحانی هستند که در سطح استان برنامه اجرا می کند و از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردارند؛ ستایشگران هم مداحان مسلط به شمار می روند که علاوه بر داشتن سوابق بالا نسبت به تدریس مداحی و شاگردپروری اقدام می کنند.
9918/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.