جعفر علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شروع برداشت مکانیزه چغندرقند از مزارع این شهرستان افزود: میانگین برداشت چغندرقند در مزارع مهاباد بیش از 50 تن در هکتار است که این مقدار سال قبل 45 تن بود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته از مجموع مزارع چغندرقند این شهرستان 50 هکتار به دلیل بارش تگرگ و سیلاب از بین رفته و قابلیت برداشت محصول را ندارد.
وی با اشاره به تحویل 12 هزار تن محصول چغندرفند به کارخانه های طرف قراداد گفت: تاکنون هشت هزار و 400 تن از محصول برداشتی چغندرکاران تحویل کارخانه ارومیه، سه هزار ُن تحویل کارخانه میاندوآب و 600 تن نز تحویل کارخانه قند خوی شده است.
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد افزود: تاکنون به صورت میانگین، عیار چغندرقند برداشت شده در مهاباد 16 بوده که پیش بینی می شود با تاخیر در برداشت این مقدار افزایش یابد.
وی اضافه کرد: امسال برخی از کشاورزان مهابادی چغندرقند را در اواخر شهریورماه به دلیل کمبود منابع آب و مبارزه با بیماری پوسیدگی ریشه زودتر برداشت کردند که این برداشت زودهنگام باعث کاهش محصول آنها شده است.
رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد گفت: امسال چغندرقند با عیار 16 به قیمت هر کیلوگرم 31 هزار و 200 ریال خریداری می شود که از این مقدار 41 هزار ریال بابت هزینه حمل به کشاورزان پرداخت می شود.
وی یادآوری کرد: سال گذشته نیز در مجموع 95 هزار تُن چغندرقند در 2 هزار هکتار از مزارع مهاباد برداشت شده بود.
رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد گفت: در سال زراعی گذشته 62 هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته بود که 52 هکتار آن به صورت دیم کشت شده بود.
به گزارش ایرنا، مهاباد دارای 80 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و باغی است و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، جو و چغندرقند است.
چغندرقند، گیاهی است از تیره اسفناج که بصورت گیاهی یکساله کاشت می‌شود.
چغندر قند طی دوره رشد رویشی فاقد ساقه بوده و بصورت مجموعه‌ای از برگ‌های بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می‌شود و طول دوره رشد برای چغندرقند ۶ تا ۹ ماه است.
چغندرقند سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است تحمل خشکی را دارد به شوری خاک نیز مقاوم است.
عوامل محیطی مانند حرارت، نور، طول روز و رطوبت خاک تا حد زیادی تعیین کننده نحوه رشد و ذخیره قند در ریشه دارد و خاک‌های بارور، دارای زهکشی خوب، بافت متوسط و اسیدیته خنثی تا کمی قلیایی برای چغندر قند ایده‌آل است.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.