به گزارش ایرنا، کلیساها و آتشکده های باستانی در کنار تمدن به جا مانده از امپراطوری عصر آهن، آذربایجان غربی را به یکی از قطب ها گردشگرپذیر تبدیل کرده است؛ آثاری کم نظیری که در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده و از شهرت جهانی برخوردار است.
اماکن و آیین های باستانی ادیان مختلف از جاذبه های مهم گردشگری این استان موسوم به 'رنگین کمان اقوام و ادیان الهی' به شمار می رود و در این میان قره کلیسا به عنوان قدیمی ترین کلیسای مسیحیان، ظرفیت بی بدیلی برای توسعه گردشگری مذهبی دارد.
قره کلیسا یا کلیسای ' تاتائوس' دومین اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی پس از تخت سلیمان تکاب به شمار می رود و می تواند در صورت توجه و تامین امکانات رفاهی و اقامتی به یکی از مقاصد گردشگری تورهای خارجی تبدیل شود.
قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف بوده در20 کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت وی توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می گردد.
بعد از شهادت تتائوس، این حواری حضرت مسیح (ع) را در محل کنونی قره کلیسا به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته شده و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شده است.
قره کلیسا در بین ارامنه بسیار مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند؛ در این مکان جشن می گیرند، گوسفند قربانی می کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.
در تیر ماه هر سال ارامنه ایران و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا به این کلیسا می آیند و ضمن زیارت مقبره ˈتاتائوس مقدسˈ آیینی موسوم به ˈباداراکˈ(عشای ربانی) و نیایش و قربانی را به جای می آورند.
گردشگری مذهبی در سال های اخیر و به ویژه در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته اما کمبود امکانات اقامتی و رفاهی، قرار گرفتن در منطقه دورافتاده و تبلیغات محدود را می توان از مشکلات پیش رو جذب گردشگران در قدیمی ترین کلیسای جهان به شمار آورد.
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این مجموعه دومین اثر تاریخی پربازدید در استان است، گفت: از ابتدای سال جاری حدود 22 هزار گردشگر از این مجموعه تاریخی بازدید کردند که 700 نفر از آنان خارجی بودند.
حسن سپهر فر با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید نسبت به اماکن تاریخی اقوام و ادیان مختلف، گفت: با هدف جذب حداکثری گردشگران مذهبی، سه مقبره تاریخی ارامنه این استان در اطراف قره کلیسای چالدران در حال مرمت است.
وی اضافه کرد: یکی از این بناها مقبره 'ساندوخت' بوده که بر روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی دیر تاتائوس (قره کلیسا) واقع شده و مربوط به سال 1813 میلادی است.
وی گفت: کلیسای زاکاره که در سمت شمالی قره کلیسا قرار دارد از دیگر بناهای تاریخی این منطقه به شمار می رود که کار مرمت و استحکام بخشی آن در حال انجام است.
به گزارش ایرنا مجموعه جهانی میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان که در شمال شرقی تکاب و در جنوب آذربایجان غربی واقع شده، چهارمین اثر ملی کشور به شمار می رود که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
باستان شناسان عقیده دارند که محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته بود؛ هم اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
این محوطه باستانی 12 هکتاری که با دریاچه اسرارآمیز در وسط آثار تاریخی و چهار طاقی آتشکده آذرگشنسب شهرت جهانی دارد، آثار و بقایای معماری منحصربفردی از دوره های مختلف تاریخی از جمله دوره مادها، ساسانیان و ایلخانیان را در خود جای داده و همین قدمت و زیبایی موجب شده است تا گردشگران کشورهای مختلف جهان برای بازدید از این محوطه باستانی علاقه مند باشند.
مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با اشاره به اینکه بیش از 49 هزار گردشگر از ابتدای امسال تاکنون از این مجموعه بازدید کردند، گفت: این میزان نسبت به مدت مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 30 درصدی داشت و یکهزار و 927 نفز از آنان گردشگران خارجی از 15 کشور جهان بودند.
به گفته وی این گردشگران از کوه میان تهی زندان سلیمان تکاب در سه کیلومتری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان بازدید کرده و به قله این کوه مخروطی شکل نیز صعود کردند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم گفت: تخت سلیمان جزو اماکن تاریخی پربازدید استان بوده و بازدید علاقه مندان فرهنگ و هنر از کشورهای مختلف جهان از این مجموعه رو به گسترش است.
حسن سپهرفر ادامه داد: مردم کشورهای دیگر به فرهنگ و تاریخ به عنوان یک دانشگاه و آموزشگاه دیداری می نگرند و با حضور در اماکن تاریخی از تجربه ها و آثار گذشته درس می گیرند.
محوطه و تپه باستانی «حسنلو» هم به عنوان بزرگترین امپراطوری عصر آهن در خاورمیانه و یکی از مراکز تمدن ماناها از دیگر آثای جهانی آذربایجان غربی است؛ اثری که در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد و باستان شناسان قدمت ابنیه موجود در آن را حدود 800 تا هزار و 400 سال قبل از میلاد تخمین می زنند.
به گفته مدیر پایگاه ملی حسنلو چهار هزار و 200 نفر از ابتدای سال جاری تاکنون از این پایگاه ملی بازدید کردند که 67 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد؛ حدود 200 نفر از این بازدیدکنندگان، گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی بودند.
حسن شیری با تاکید بر اینکه گردشگران از ساعت 9 تا 19 می توانند از این اثر باستانی بازدید کنند، بیان کرد: از سال 1392 نیز موزه ای در کنار این مجموعه تاریخی راه اندازی و 124 اثر کشف شده از تپه حسنلو در آن به نمایش گذاشته شده است.
وی با اشاره به مسیرهای ارتباطی این مجموعه تاریخی افزود: این مجموعه دارای 2 مسیر ارتباطی بوده و راحت ترین مسیر از سمت نقده است که تا سه راهی حسنلو پنج کیلومتر و تا خود مجموعه تاریخی حسنلو 9 کیلومتر فاصله دارد.
وی افزود: یک راه ارتباطی دیگر نیز از سمت شهر محمدیار موجود است که پس از طی 9 کیلومتر مسافت و عبور از روستای 'شونگار' به حسنلو می رسد.
وی بیان کرد: این تپه باستانی در 12 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه، 9 کیلومتری شمال شرق نقده و مابین دهکده های امین لو و حسنلو در آذربایجان غربی قرار گرفته و تاکنون اشیا باستانی متعددی چون زیورآلات، مجسمه‌های تزئینی، خنجرها و دشنه‌های آهنی و برنزی در حفاری از این محوطه کشف شده است.
وی ادامه داد: «جام زرین حسنلو» با قدمت سه هزار ساله که در سال 1337 شمسی با 950 گرم وزن از این تپه باستانی کشف شده، به عنوان مهمترین اثر تاریخی این مجموعه ارزش آن را به اثبات رسانده است و اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
وی ادامه داد: این مجموعه تاریخی از سال 1382 برای انجام مطالعات علمی و فنی به پایگاه ملی تبدیل شده است و در حال حاضر در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد.
به گفته مدیر پایگاه ملی منطقه تاریخی حسنلو از سال 1334 که کاوش در این منطقه شروع شده، حدود هفت هزار و 500 اثر باستانی از جنس مفرغ، استخوانی و سفال کشف شده است.
حسن شیری ادامه داد: تالارهای بزرگ و ستون دار، ایوان‌های دراز و اتاق‌های کوچک و بزرگ و آثار سنگی که در این بنا قابل رویت بوده، بقایای معماری مربوط به دوره های چهارم و پنجم است که حدود سه هزار سال قدمت دارد.
به گزارش ایرنا طی سال های اخیر بسیاری از زیرساخت های گردشگری آذربایجان غربی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی توسعه یافته و زمینه برای اقامت آنان در جای جای استان و بازدید از آثار جهانی این سرزمین فراهم شده است.
گزارش از: نیما سعیدی اقدم
9918 /3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.