به گزارش ایرنا جلیل جاری روز پنجشنبه در نشست گرامیداشت روز جهانی گردشگری در ارومیه با اشاره به اینکه 41 هتل با سه هزار و 100 تخت اقامتی در سطح استان وجود دارد، افزود: در مرداد ماه سال جاری ضریب اشغال هتل ها 83.5 درصد بود و میانگین این ضریب اشغال در پنج ماهه امسال به حدود 48 تا 50 درصد رسید.
وی اضافه کرد: در مجموع طی مرداد سال گذشته ضریب اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی و اقامتگاه های بوم گردی استان 36 درصد بود و این میزان در سال جاری به 72 درصد رسید.
جباری با اشاره به اینکه امسال طرح های قابل توجهی در بخش گردشگری استان با 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح می شود، ادامه داد: 100 تخت اقامتی نیز به مجموع تخت های واحد های اقامتی سه شهرستان شامل قره ضیاالدین، تخت سلیمان و تکاب امسال افزوده شده است.
جباری با اشاره به برنامه های در دست اقدام این نهاد در بخش گردشگری افزود: میراث فرهنگی استان به دنبال تدوین تقویم ویژه جشنواره ها و رویدادهای گردشگری است تا گردشگران بتوانند برنامه ریزی خوبی برای سفر به استان و حضور در این برنامه ها داشته باشند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح اشتغال پایدار روستایی نیز گفت: 420 طرح صنایع دستی، بوم گردی و گردشگری با 480 میلیارد ریال اعتبار در کارگروه اشتغال مصوب شده است.
وی ادامه داد: اجرای 25 طرح فراگیر اشتغال نیز با 18 میلیاد ریال تسهیلات و هفت طرح با مبلغ 78 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی مصوب شده است.
جباری یکی از رویکردهای اصلی این نهاد در سال جاری را تقویت حوزه گردشگری سلامت عنوان کرد و افزود: در سه ماهه تابستان سعی می شود تا آذربایجان غربی به عنوان مقصد سفر هموطنان معرفی شود.
وی ادامه داد: همچنین معرفی ظرفیت های استان در سطح وسیع، فعال کردن اتاق فکر گردشگری، استفاده از ظرفیت بازاریاب های گردشگری نیز در ردیف برنامه های استانی است.
جباری برنامه ریزی کلان در حوزه استفاده از فن آوری های نوین در عرصه گردشگری را لازم دانست و گفت: باید به سمت گردشگری الکترونیک حرکت کرد زیرا برای حضور در بازارهای رقابتی جهان، آشنایی به فنون و تکنولوژی های روز لازم است.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی هم در همایش روز جهانی گردشگری در ارومیه گفت: این استان باید به عنوان شاهراه و مرکز گردشگری کشور تبدیل شود زیرا دارای ظرفیت های منحصربفردی در بخش گردشگری است.
پیمان آرامون افزود: تقویت بحث های بوم گردی و روستا گردی و استفاده از ظرفیت های موجود و طرح های کوچک زود بازده باید همواره مورد نظر باشد.
وی بیان کرد: در یکسال اخیر معاونت عمرانی از هیچ کمکی به بخش گردشگری دریغ نکرده و دستگاه های اجرایی استان هم ملزم به پاسخگویی به درخواست های این بخش در مدت زمان کمتر از یکماه شده است.
آرامون اضافه کرد: استانداری در حوزه اشتغال روستایی نیز آماده همکاری با سرمایه گذاران و اعطای تسهیلات به افراد علاقه مند به فعالیت در این حوزه است.
وی گفت: با دستور استاندار آذربایجان غربی در زمینه بهسازی و ایمن سازی مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری استان نیز اقدامات مطلوبی در دست اجراست.
آرامون اضافه کرد: مسیر منطقه سیلوانا و خوشاکو که از مسیرهای گردشگری است با اعتبار 45 میلیارد ریال در حال بهسازی می باشد و در حوزه اشتغال روستایی نیز از افرادی که طرح های بوم گردی و امثال آن را داشته باشند، حمایت می شود.
وی بیان کرد: در سال گذشته حدود سه هزار و 500 میلیارد ریال در کل حوزه اشتغال روستایی تسهیلات پرداخت شد و امسال نیز 2 هزار میلیارد ریال در این زمینه تسهیلات اعطا می شود.
آرامون با اشاره به ضررت همبستگی و هم افزایی بخش دولتی و خصوصی گفت: این امر می تواند نقش مهمی در تبدیل استان به مقصد گردشگری در منطقه داشته باشد.
محمدحضرت پور، شهردار ارومیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه حرکت های انقلابی و جهادی در راستای توسعه بسترهای گردشگری در استان در سایه امنیت و آرامش آغاز شده، بیان کرد: گردشگری مذهبی، سلامت و ورزشی بخش های مهمی از گردشگری است که با توسعه آنها می توان به توسعه صنعت گردشگری کمک کرد.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، روز پنج مهر مصادف با 27 سپتامبر به‌ عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است و کشورهای مختلف در این روز برنامه‌های مرتبط با گردشگری را برگزار می‌کنند.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.