به گزارش ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز چهارشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه روز ملی غار پاک با حضور 50 نفر از کارکنان و یگان حفاظت محیط زیست مهاباد، بخشدار مرکزی، دهیاری روستای سهولان، جوامع محلی و دانش آموزان علاقه مند به محیط زیست انجام شد و این افراد ضمن بازدید و بررسی وضعیت غار سهولان، محیط اطراف و داخل غار را پاکسازی کردند.
محمد سخنور ادامه داد: این برنامه با هدف آشنایی جوامع محلی با اهمیت غارها، لزوم برنامه ریزی برای حفاظت و بهره برداری پایدار از غار انجام و با استقبال خوب اهالی روستا و علاقمندان مواجه شد.
وی اضافه کرد: توسعه گردشگری به معنای فقر زدایی ،کاهش مهاجرت، ایجاد رفاه اجتماعی، حفظ منابع طبیعی، فرهنگ غرور ملی و ایجاد فرصت شغلی در کنار فعالیت های کشاورزی در مناطق روستایی و دور افتاده است و به همین علت گردشگری روستایی اهمیت خاصی در بهبود معیشت و رفاه جوامع محلی تلقی می شود.
وی اضافه کرد: این غار یک اثر ملی طبیعی بی نظیر است که با وجود قدمتی دیرینه، از سال 1379 شمسی امکان بازدید عمومی پیدا کرده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سالانه بیش از 100 هزار نفر از این غار دیدن می کنند و هرساله این آمار رو به افزایش است.
سخنور همچنین ادامه داد: 35 نفر در داخل غار سهولان به گردشگران خدمات ارائه می دهند که از این تعداد 16 پارو زن و راهنمای غار با 15 قایق مسافران را در دریاچه زیبای سهولان جابجا می کنند.
به گزارش ایرنا، غار سهولان که یکی از مهمترین غارهای آبی ایران است با مساحت 2 هکتار اثر طبیعی ملی است و جزو مناطق چهارگانه کشور به شمار می آید.
این غار طبیعی در 42 کیلومتری شهرستان مهاباد و در مسیر مهاباد– بوکان واقع شده است.
9903/3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.