هوشنگ عطاپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امید به آینده، احساس امنیت روانی، ایجاد نشاط، امید به بهبود شرایط و گذر از مشکلات از جمله شاخصه های مثبت افزایش تاب آوری اجتماعی است.
وی ادامه داد: ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه، به وجود آمدن بحران ها و چالش های اقتصادی، چالش بین جناح های سیاسی و افزایش آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، قاچاق، حاشیه نشینی، زنان خیابانی و کودکان خیابانی نیز از جمله پارامترهای منفی است که تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب نگرانی مردم از آینده می شود.
مدیرکل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی افزود: اگر در جامعه مبارزه با فساد در اولویت قرار گیرد و مردم مشاهده کنند که منافع عمومی بر منافع فردی ترجیح داده می شود، در این صورت تاب آوری اجتماعی افزایش می یابد و فرصتی برای سوء استفاده فرصت طلبان فراهم نمی شود.
عطاپور بیان کرد: اعتماد مردم به نظام و مجموعه حاکمیت و دولت یک سرمایه اجتماعی بزرگ است و این سرمایه اجتماعی برای در امان ماندن از کید دشمنان نیازمند امید و نشاط آفرینی نسبت به آینده و خودداری از تخریب مسوولان دلسوز است.
کارشناس مسایل اجتماعی بیان کرد: مردم به عنوان یک قاضی عملکرد مسوولان را رصد می کنند بنابراین اگر شاهد عملکرد موفق آنان باشند، به آینده امیدوار می شوند و اگراحساس کنند که مسوولان توجهی به مشکلات نمی کنند ناامیدی بر آنان حاکم می شود و این وضعیت میزان تاب آوری اجتماعی را پایین می آورد.
وی افزود: مهاجرت، خروج سرمایه های انسانی و مالی از کشور، فروخته شدن کارخانجات و واحدهای تولیدی بزرگ از جمله نتایج کاهش میزان تاب آوری اجتماعی است.
این کارشناس مسایل اجتماعی با بیان اینکه تاب آوری اجتماعی به معنای این است وقتی شوکی به جامعه وارد می شود جامعه بتواند خود را نگه دارد، گفت: در دوران جنگ تحمیلی با وجود شرایط سخت تاب آوری اجتماعی در حد بسیار بالایی بود؛ مردم اعتقاد داشتند که در جنگ پیروز خواهند شد و امام راحل نوید پیروزی و شکست دشمن را می داد و همین امیدواری و باور باعث شده بود تا حتی یک پیرزن نیز تنها دارایی خود را به جبهه های جنگ ارسال کند.
وی افزود: هرچه قدر همبستگی بین افراد و حاکمیت و ‌مردم افزایش یابد به همان میزان تاب آوری اجتماعی نیز بالاتر می رود.
به گزارش ایرنا، منظور از تاب آوری اجتماعی این است جامعه به قدری تقویت شود تا در مقابل تهدیدها، ساختار اجتماعی خود را حفظ کند و اگر اتفاقی افتاد تک تک افراد جامعه احساس امنیت روانی و اجتماعی کنند.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.