به گزارش ایرنا، امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در عاشورای سال 61 هجری قمری با هدف احیای اسلام ناب محمدی (ص)، احیای امر به معروف و نهی از منکر و مخالفت با حکومت نامشروع امویان بر پیکره جامعه اسلامی آن دوران قیام کردند و برای همیشه در تاریخ اسلام و بشریت جاودانه شدند.
وقایع مربوط به کربلا بر خلاف بخش قابل توجهی از وقایع صدر اسلام و حتی سده های پس از آن، با جزئیات در طول تاریخ توسط واعظان، شاعران، تاریخ نویسان و مداحان در اسناد کتبی و فرهنگ شفاهی به ثبت رسیده است.
در دهه های گذشته با پیشرفت های صورت گرفته در حوزه های کتاب نگاری، فیلم، نمایش و حوزه فضای مجازی، روند انتقال وقایع مهم صدر اسلام به ویژه واقعه عاشورا با قدرت و کیفیت بسیار بهتری به مخاطبان انجام شده است و با استفاده از این ابزار بسیاری از مردم مسلمان و حتی غیرمسلمان دنیا شیفته مکتب عاشورایی و امام حسین (ع) شده اند.
یکی از جدیدترین اقدامات در راستای انتقال مفاهیم عاشورایی به صورت دسته بندی شده و با تمرکز بر شخصیت های مختلف این واقعه، برندسازی عاشورایی است که در شناساندن این شخصیت ها اعم از انصار و اعوان و خانواده امام حسین (ع) و خود آن حضرت بسیار موثر به نظر می رسد.
البته این برندسازی ها در سال های گذشته نیز کم و بیش بوده که از جمله آنها می توان به اختصاص روز تاسوعا برای حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اختصاص روزهای پیش از آن به حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم (ع)، حضرت علی اصغر (ع)، فرزندان حضرت زینب (س)، حضرت حر (ع) و حضرت رقیه (س) اشاره کرد ولی این موارد به صورت منسجم و کشوری و حتی بین المللی نبود و توسط بسیاری از هیات ها نیز رعایت نمی شد.
اما در حال حاضر برندسازی های خوبی در راستای شناساندن این شخصیت های بزرگوار انجام شده و علاوه بر تاسوعا و عاشورای حسینی که مختص حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) است، روزهای دیگری با عناوین احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و سه ساله های حسینی در یادآوری مظلومیت ها حضرت قاسم (ع)، حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رقیه (س) و همچنین آیین ویژه رهروان زینبی در سالروز ورود اسرای کربلا به کوفه با هدف شناساندن شخصیت حضرت زینب (س) در ایام محرم گنجانده شده است که اثرگذاری برنامه ها را دوچندان می کند.
این برندسازی ها می تواند در همراه کردن اقشار مختلف با سلایق گوناگون و سنین متنوع در راستای رسیدن به اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع) که احیای دین اسلام ناب محمدی (ص) بوده، بسیار مفید باشد؛ چنانکه در آیین های مربوط به شیرخوارگان حسینی که تعمیم بیشتری نسبت به دیگر برنامه ها یافته، صدها هزار نفر از مردم ایران و افزون بر 40 کشور جهان شرکت می کنند و یاد شهدای کربلا را پاس می دارند.
البته باید با همراهی متخصصان، جلوه های بصری بیشتری در راستای شناساندن قیام اباعبدالله الحسین (ع) تمهید شود تا زمینه برای تحقق اهداف این قیام متعالی روز به روز افزایش یابد.
* خبرنگار ایرنا
2093/3072/177
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.