به گزارش ایرنا، سفره عزای حسینی از روزهای آخر ذیحجه در شهرها و روستاهای آذربایجان غربی به ویژه ارومیه پهن می شود و همه اقشار به سهم خود، گوشه ای از این سفره را به دست می گیرند.
در کنار برپا شدن هیات های عزای حسینی در جای جای شهر، احسان ها و نذری های ریز و درشت برای اعضای دسته های سوگواری، پخش شیرینی، شیر، کیک، آش و غذا در بین مردم عزادار، ایستگاه های صلواتی پخش چای در سال های اخیر به مکان هایی برای اشاعه شئون مذهبی تبدیل شده است.
در حال حاضر صدها ایستگاه صلواتی چای در شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی راه افتاده که به طور مرتب لیوان های چای قند پهلو را در اختیار مردم عزادار قرار می دهند.
حامد صدیقی از فعالان یکی از این ایستگاه ها در خیابان قاسمیه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان: با عشق به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) در این ایستگاه خدمت می کنم و هیچگاه خسته نشده ام.
وی اضافه کرد: همه ساله تعداد زیادی از جوانان برای خدمتگزاری به عزاداران حسینی در این ایستگاه حضور می یابند و با علاقه قلبی برای ملت عزادار چای می ریزند.
وی بیان کرد: تعداد زیادی از مردم نیز چای و قند و هزینه های این ایستگاه را با پرداخت نذری های نقدی تامین می کنند.
امیرحسین محمدی نیز که همراه با خانواده خود برای استفاده از چای نذری به این ایستگاه آمده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در اکثر شب های محرم پس از عزاداری در هیات، برای نوشیدن چای نذری به این ایستگاه می آیم و از ان لذت می برم.
وی افزود: جوانان حاضر در این ایستگاه با علاقه بسیار زیاد و با روی خوش از همه افراد پذیرایی می کنند و مردم نیز همواره از این ایستگاه ها ابراز رضایت دارند.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد چای این ایستگاه ها با دیگر چای هایی که روزانه مصرف می کنیم، فرق دارد و حتی برخی افراد از آن برای شفای بیماران استفاده می کنند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تقاضاهای زیادی برای برپایی ایستگاه چای صلواتی در این شهر ارائه شده بود، گفت: در حال حاضر حدود 100 ایستگاه در جای جای شهر با تامین هزینه توسط مردم راه اندازی شده است.
حجت الاسلام احمد علیپور، بیان کرد: روزانه در هر ایستگاه افزون بر پنج هزار لیوان چای توزیع می شود که رقمی قابل توجه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا گسترش فرهنگ برپایی ایستگاه های صلواتی در ایام مختلف مذهبی در کنار نقش های مثبتی که ایفا می کند، ملاحظاتی را نیز برای برخی مسوولان مطرح کرده است که برای هر چه بهتر برپا شدن این ایستگاه ها باید مد نظر قرار گیرد.
ایجاد ایستگاه های صلواتی در ایام مختلف مذهبی سبب ایجاد فضای اجتماعی پرشور می شود و تقویت و گسترش آن باید مد نظر قرار گیرد اما رعایت جوانب مختلف از جمله نظم و ترتیب برپایی از سوی متولیان ایستگاه های صلواتی ضروری است.
میزبانان این ایستگاه ها نباید لابه لای خودروهای در حال حرکت و در سواره رو پذیرایی کنند زیرا این عمل علاوه بر فراهم کردن شرایط بروز حوادث رانندگی، حقوق بسیاری از شهروندان را نیز ضایع می کند.
نصب داربست در پیاده روها، مسدود کردن انهار، ریختن لیوان های یکبار مصرف در معابر و جوی ها نیز برخی از مشکلات اجتماعی را موجب می شود و متولیان ایستگاه های صلواتی چای باید به امر توجه کنند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه هم گفت: تماس ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با غذا و چای گرم، مواد خطرناکی تولید می کند و استفاده شهروندان از ظروف یکبار مصرف با منشأ گیاهی در ایام محرم برای پخش نذری الزامی است.
مختار خانی افزود: با توجه به کاربردهای روزافزون ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی توصیه شده از سوی کارشناسان برای سلامت مصرف کنندگان این ظروف اهمیت دارد.
خانی افزود: در تمامی نقاط شهر جعبه های جمع آوری پسماند توسط شهرداری نصب شده است و از شهروندان درخواست می شود به منظور حفظ زیبایی شهر از رها کردن ظروف در محل و انهار خودداری کنند.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.