حسن شیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعیین عرصه و پیشنهاد حریم منطقه تاریخی حسنلو برای ثبت در بین آثارجهانی، اجرای اندود حفاظتی از کاهگل بر روی بقایای معماری و از بین بردن پوشش گیاهی مزاحم از اهم اقدامات سال جاری در این مجموعه باستانی بوده است.
وی بیان کرد: از دیگر اقدامات سال جاری در این پایگاه ملی می توان به اجرای مسیر بازدید شنی و چوبی به طول 355 متر، ایجاد مخزن، تعمیر و ساماندهی ساختمان موزه پایگاه حسنلو، خواناسازی قسمت هایی از بقایای معماری، ساماندهی تابلوهای معرفی داخل آثار و تقویت سیستم های حفاظتی و امنیتی مجموعه اشاره کرد.
مدیر پایگاه ملی حسنلو ادامه داد: بحث ساماندهی موزه حسنلو نیز با جدیت پیگیری می شود و ساماندهی این موزه در حال حاضر 80 درصد پیشرفت دارد و تا پایان شهریور نیز بحث ساماندهی این موزه به پایان می رسد.
به گزارش ایرنا تپه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهمترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.
جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود .
این اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.
تپه حسنلو بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در نوع خود در عصر آهن در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت که قدمت آن به 6 هزار سال پیش می رسد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.
بر اساس داده های باستان شناسی، این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می آی،د مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.