به گزارش ایرنا جواد آقازاده روز چهارشنبه در چهاردهمین گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی معاونت غذا و داروی سراسر کشور در ارومیه افزود: جذب این سرمایه های خارجی به توسعه صنعت گیاهان دارویی استان منجر می شود.
وی اضافه کرد: وجود منابع طبیعی و گیاهان دارویی غنی در آذربایجان غربی این استان را به خطه ای مهم در این خصوص تبدیل کرده است و در صدد هستیم علاوه بر ظرفیت های داخلی از سرمایه های خارجی و به ویژه کشورهای همسایه در این خصوص بهره ببریم.
وی بیان کرد: برای استفاده از توان کشورهای ترکیه و فنلاند در حوزه های تحقیقاتی، تولیدی و پژوهشی نیازمند همراهی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان هستیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: با این همراهی و حمایت می توان زمینه استفاده از ظرفیت های دارویی گیاهان را فراهم کرد و در بسیاری از بخش ها از واردات دارو بی نیاز شد.
آقازاده اظهار امیدواری کرد که با توجه ویژه سازمان غذا و دارو، ظرفیت های تولید غذا در آذربایجان غربی به ویژه صنایع تبدیلی روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در تامین نیاز غذایی کشور موثر باشد.
به گزارش ایرنا، 316 هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و سالانه پنج هزار و 700 تن گیاه دارویی از این اراضی برداشت می شود.
این اراضی شامل 77 هکتار گل محمدی، 30 هکتار بیدمشک، هفت هکتار زعفران، 170 هکتار بادرنجبویه و نعنای فلفلی است؛ در برخی نقاط نیز کدوی تخم کاغذی، رازیانه، پونه، شوید، گشنیز و گل گاو زبان کشت می شود.
این گیاهان دارویی اغلب در آذربایجان غربی مصرف شده اما بخشی از عرقیات آن به ترکیه نیز صادر می شود.
هشت هزار گونه گیاه دارویی در مراتع و مزارع و کنار جویبارهای استان می روید که این گیاهان توسط اهالی بومی منطقه جمع آوری و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
8137 /3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.