یوسفعلی احمدی ممقانی روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کانی برازان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدیریت جامع تالاب ها به عنوان یک فرآیند مشارکتی با رویکرد زیست‌ بومی و با حضور جوامع محلی اطراف این تالاب ها انجام می شود و تاکنون این برنامه برای 20 تالاب مهم کشور از جمله دریاچه ارومیه، هامون، پریشان و کانی برازان تدوین شده است.
وی با اشاره به وجود بیش از 200 تالاب مهم در کشور اضافه کرد: تالاب های مشمول این طرح تالاب هایی هستند که تغییرات زیست محیطی در آن ها نقش مهمی در حیات جوامع محلی دارد و انجمن های زیست محیطی و جوامع محلی پیرامون این تالاب ها هم تمایل به مشارکت در اجرا و تدوین این برنامه داشته باشند.
احمدی ممقانی گفت: این برنامه پس از تدوین به صورت کتابچه برای اجرایی شدن تحویل شورای برنامه ریزی شهرستان های اطراف تالاب ها می شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند.
وی افزود: در شهرستان های همجوار تالاب های مشمول این طرح، کمیته های احیا با ریاست فرمانداران تشکیل می شود که دبیرخانه آن در ادارات حفاظت محیط زیست قرار دارد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب کانی برازان با حضور دست اندرکاران دولتی، نمایندگان جوامع محلی و سمن ها در این شهرستان با برپایی چهار کارگاه تدوین شد.
فاروق سخنور افزود: در این فرآیند نظرات کارشناسی و دانش بومی ذینفعان تالاب با برگزاری کارگاه های فنی، مشورتی و نیز مشارکتی جمع آوری، تحلیل و تدوین شده و برای اجرا و اقدامات بعدی به مقام های شهرستانی و استانی ارائه می شود.
وی با اشاره به اهمیت بالای تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور و نقش مهم آن در تامین معیشت پایدار برای جوامع محلی و حفاظت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه ادامه داد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست با توجه به الزامات قانونی، مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع (با رویکرد زیست بومی) برای اکوسیستم های حساس از جمله تالاب کانی برازان است.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهم ترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.
اقدامات خوبی به منظور حفاظت از محیط زیست تالاب ها انجام شده و احداث لاگن طبیعی برای تصفیه آب تالاب به عنوان یکی ار این اقدام ها به تشکل های زیست محیطی روستاهای قره داغ و خورخوره واگذار شده است.
در حاشیه دریاچه ارومیه بیش از 10 تالاب اقماری مهم و بین‌المللی که واجد ارزش‌های زیستگاهی بالاست قرار گرفته که هم اکنون برنامه مدیریت جامع تالاب‌های قوری‌گل، قره‌قشلاق، نوروزلو و سولدوز نهایی شده و برنامه تالاب کانی‌‌برزان نیز در دست تدوین است.
طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری بین دولت ایران (سازمان حفاظت محیط زیست ایران)، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال 2005 شروع و با هدف کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و به طور کلی پایداری و بقا اکوسیستم های تالابی ایران فعالیت خود را در تالاب های منتخب و با اهمیت به عنوان سایت های نمونه اجرایی کرده است.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در 115 کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.
3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.