رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و دستیابی به خودکفایی در تولید،  در سال جاری زیر کشت کلزا می رود.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه  کشت دانه روغنی کلزا از 10 شهریور ماه در استان آغازشده و تا 5 مهر ماه سال جاری ادامه دارد، افزود: 10 هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در استان برای سال زراعی جاری ابلاغ شده است که تا کنون 275هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا رفته است که باید این میزان سطح زیر کشت تا چند روز فرصت باقیمانده را از طریق برنامه های ترویجی افزایش و توسعه دهیم.

کریم زاده تصریح کرد: تا کنون از آغاز کشت این محصول21 هزار و 400 کیلوگرم بذر یارانه دار کلزا ازارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی تامین و بین کشاورزان توزیع شده است.

وی با اشاره به کودهای پاییزه توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزا اظهارکرد: در این راستا 3 هزار تن کود پائیزه اعم از فسفاته، اوره و پتاس در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

کریم زاده با بیان اینکه در این راستا 75 دستگاه ریزکارنده کلزای تخصیصی به استان به صورت یارانه دار جذب شده است، اعلام کرد: این دستگاهها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال جاری تا کنون در سطح 1780 هکتار از اراضی کشاورزی استان است، یادآور شد: در این زمینه با تعداد 248 بهره بردار عقد قرارداد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در خصوص آشنایی کشاورزان و کارشناسان  با نحوه استفاده از علف کش ( بوتیزان استار)، سه کارگاه آموزشی بین مسئولان مراکزو کشاورزان در مراکز جهاد کشاورزی شهرستانهای میاندوآب ، پلدشت و نقده با حضور بهره برداران 15 شهرستان برگزارشده است.

کریم زاده تاکید کرد : کشت کلزا در مزارع کشاورزی استان می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد : رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت که از کلزا کاران استان در خواست داریم کشت محصول خود را در زمان تعیین شده انجام دهند تا با آغاز فصل سرما مزارع دچار خسارت سرمازدگی نشود .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.