به گزارش ایرنا هادی قاسمی روز سه شنبه در نشست ترویجی، هماهنگی و برنامه ریزی با تسهیل گران پروژه های آبخیزداری استان افزود: باقی طرح ها نیز برای آغاز عملیات آبخیزداری در چند روز آینده به پیمانکاران تحویل داده می شود.
وی مشارکت مردمی را در این بخش تاثیرگذار خواند و گفت: مروجان و تسهیل گران پروژه های آبخیزداری با ایجاد بستر مناسب و تعامل سازنده با اهالی منطقه می توانند بازوی قدرتمند این اداره کل باشند.
وی بیان کرد: 2 مقوله ترویج و مستندسازی در طرح توسعه حوزه های آبخیز پیش از اجرای عملیات آبخیزداری مورد توجه است و نباید مورد غفلت واقع شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: جلب مشارکت و همسویی مردم منطقه موجب تسریع در اتمام پروژه های آبخیزداری می شود.
وی ادامه داد: 176 میلیارد ریال اعتبار ویژه از صندوق ذخیره ارزی به بخش آبخیزداری این استان اختصاص یافته است و انتظار می رود به صورت کامل تخصیص یابد.
قاسمی افزود: این میزان اعتبار با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، حمایت دولت تدبیر و امید و نگاه کارشناسی نمایندگان مجلس اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ها زمینه جلوگیری از فرسایش خاک در 70 هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی فراهم می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بیان کرد: تثبیت خاک، ذخیره آب و حفظ و احیای پوشش گیاهی از جمله دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.
قاسمی ادامه داد: این استان شامل سه حوزه آبخیر دریاچه ارومیه، ارس و زاب در مساحت سه میلیون هکتار است که تاکنون یک میلیون هکتار آن مطالعه و طرح های آبخیزداری در 130 هزار هکتار اجرا شده است.
به گزارش ایرنا، نشست مشترک بین تسهیل گران ترویج و مسوولان طرح های اجرایی آبخیزداری آذربایجان غربی با هدف ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی دقیق برای انجام طرح های آبخیزداری برگزار شد؛ از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور، 25 میلیون هکتار نیاز به اجرای طرح های آبخیزداری دارد.
سیلاب ها در کشور سالانه حدود 46 میلیون تن فرسایش خاک را با خود همراه دارند و این میزان فرسایش خاک یعنی سالانه 10 هزار هکتار از زمین های زراعی تخریب می شود که این مشکلات با اجرای عملیات آبخیزداری برطرف می گردد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.