به گزارش ایرنا محمدجواد آذری جهرمی سه شنبه شب در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: البته با هدفگذاری های این بخش در برنامه ششم توسعه کشور که 30 ترابیت بر ثانیه است، هنوز فاصله زیادی وجود دارد.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی یکی از استان های موثر در ترانزیت اینترنت در کشور به شمار می رود و بخش اعظمی از ترانزیت اینترنت کشور به عراق از پیرانشهر انجام می شود.
وی توسعه زیرساخت های ارتباطی را زیربنای توسعه دیگر بخش ها عنوان کرد و ادامه داد: بانکداری، انرژی، کشاورزی، سلامت و حتی امنیت کشور با پیشرفت های فناوری اطلاعات عجین شده و نیازمند توسعه این بخش است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از 2 برابر شدن شهرهای دارای اینترنت پهن باند در کشور طی مدت فعالیت دولت دوازدهم خبر داد و بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور دارای شاخص های ارتباطی مناسب باشد و برای رسیدن به این هدف راه زیادی باقی مانده است.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از جمله استان های مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید بوده، گفت: تجهیز 42 شهر این استان به نسل 3 و 4 اینترنت همراه، ارتقای جایگاه این استان در بهره بری از فضای توسعه اطلاعات به رتبه پنجم، احداث 380 سایت نسل سوم و 270 سایت نسل چهارم در یک سال گذشته از جمله اقدامات حوزه فناوری اطلاعات در این استان بوده است.
وی رتبه بیست و هشتم آذربایجان غربی در شاخص های فناوری اطلاعات را نامناسب دانست و افزود: بخش اعظمی از این توسعه نیافتگی به نامناسب بودن شاخص سوادآموزی به ویژه در روستاهای این استان مربوط است.
وی از سهم 28 درصدی روستاهای آذربایجان غربی در بهره مندی کامل از خدمات ارتباطی شامل اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه خبر داد و اضافه کرد: این سهم در کشور 44 درصد و در روستاهای بالای 20 خانوار کشور 54 درصد است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: چهار درصد روستاهای آذربایجان غربی فاقد هرگونه زیرساخت ارتباطی است که بیشتر این روستاها کمتر از 20 خانوار جمعیت داشته و بخش مهمی از آنها در شهرستان چالدران قرار دارد.
وی اجرای سه طرح ارتباطی تا پایان سال در آذربایجان غربی را یکی از مهمترین برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه بخش ICT این استان عنوان کرد و ادامه داد: این طرح ها شامل احداث 80 سایت جدید برای تکمیل پوشش 200 کیلومتر از جاده های استان، اتصال 600 روستا به نسب 3 و 4 اینترنت همراه با احداث 149 سایت جدید و اتصال 170 روستای این استان به شبکه تلفن خانگی است.
آذری جهرمی بر استفاده از فناوری اطلاعات در راستای توسعه گردشگری به عنوان ظرفیت مهم آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت در ارتقای شاخص های سواد در آذربایجان غربی با استفاده از وسایل ارتباطی آمادگی دارد.
به گزارش ایرنا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز گذشته با حضور در جلسه شورای اداری خوی سفر خود به آذربایجان غربی را آغاز کرده بود، امروز نیز پیش از جلسه شورای اداری آذربایجان غربی در شهرهای اشنویه، مهاباد و میاندوآب حضور یافت و وضعیت حوزه های زیرمجموعه خود را در این شهرستان ها مورد بررسی قرار داد.
2093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.