پرویز آراسته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه بخش جنوبی آن به جزیره اشک متصل و این موضوع موجب شده تا گونه های مختلفی از جمله پلنگ، گرگ و شغال که تا به حال در جزایر وجود نداشت، به جزیره راه یابند.
وی بیان کرد: وجود شرایط مناسب تغذیه ای از جمله قوچ و میش ارمنی، گوزن زرد ایرانی و همچنین چشمه آب شیرین یکی از مهمترین عامل ورود پلنگ ایرانی به جزیره اشک است.
وی اضافه کرد: کارشناسان حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی مسیر ورود، تعداد و وضعیت آنها و تاثیر بر جمعیت سایر گونه ها را در دست بررسی دارند که نتایج بررسی ها به زودی اعلام می شود.
به گزارش ایرنا جزیره اشک یکی از جزایر 9 گانه پارک ملی دریاچه ارومیه است؛ این جزیره به علت محصور شدن در میان آب در پیش از 20 سال گذشته مهمترین و امن ترین محل برای زیست گوزن زرد انتخاب شده است.
هم اکنون با بروز خشکسالی در دریاچه ارومیه و بهم پیوستن جزایر حیواناتی چون گرگ و شغال به این جزیره راه یافته اند که تهدید برای گوزن زرد بوده و نیازمند اخذ تدابیری برای صیانت از این گونه است.
پلنگ ایرانی مشاهده شده در این جزیره نیز براساس اظهارات مسئولان زیست محیطی استان بومی مناطقی مانند طبیعت مراغه است که به خاطر حفظ نسل و بقا و به دنبال زیستگاهی امن به این منطقه پناه آورده است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.