سجاد خوبدل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ورزشکاران که به ترتیب مسوولیت اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی و ریاست ستاد رفاهی داننشگاه رازی کرمانشاه را بر عهده دارند، برای افزایش توجه جامعه به وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به این حرکت فرهنگی و ورزشی اقدام می کنند.
وی با اشاره به اینکه این 2 رکابزن ظهر امروز حرکت خود را از مبدا دریاچه ارومیه به مقصد دریاچه وان ترکیه آغاز کردند، بیان کرد: همه مسوولان ذیربط نیز بر نقش برجسته مشارکت های مردمی در احیای دریاچه ارومیه اذعان دارند.
علی اشرف خزایی در آیین آغاز به کار این حرکت فرهنگی و ورزشی گفت: دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان و یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران و جهان است که امیدواریم نگاه ها بار دیگر برای نجات دریاچه ارومیه جلب شود و شاهد بازگشت آن به وضعیت خوب گذشته باشیم.
به گزارش ایرنا این 2 دوچرخه سوار در میان استقبال مسوولان استان و شهرستان ارومیه حرکت خود به سوی دریاچه وان را آغاز کردند.
طرح مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه با رویکرد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حال انجام است و تاکنون حدود 10 هزار کشاورز درگیر کار شده اند و بررسی ها نشان می دهد با اجرای آن حدود 50 درصد در مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه جویی شده است.
این طرح با حمایت مالی کشور ژاپن و همکاری مشترک بین دفتر عمران ملل متحد و سازمان محیط زیست در قالب طرح حفاظت از تالاب های ایران در حال اجراست و هم اکنون ۱۱۰ روستا در ۱۱ شهرستان در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تحت پوشش این پروژه است.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بهره مندی از 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود و یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
7156/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.