جعفر علیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کلزاکاران اضافه کرد: کودشیمیایی (یارانه ای) و بذر داخلی و خارجی مورد نیاز کشاورزان تامین شده است و بیش از 10 دستگاه کارنده کلزا توسط کارشناسان مورد نظارت و بازرسی قرار گرفت.
وی گفت: استقبال کشاورزان مهاباد در سال زراعی جاری (97-96) از کشت کلزا مناسب نیست و تنها 36 هکتار از مزارع این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است که در مجموع 97 تُن کلزا برداشت شد.
علیزاده یادآور شد: امسال محصول کلزا به صورت تضمینی به قیمت 28 هزار 660 ریال خریداری شد و مراکز خرید در تعاون روستایی راه اندازی شده بود.
سهم آذربایجان غربی از کشت کلزا در سال زراعی جاری چهار هزار و 500 هکتار و تولید بیش از هشت هزار تُن محصول بوده و برنامه ابلاغی استان برای سال زراعی جدید نیز افزایش سطح زیرکشت این محصول به هشت تا 10 هزار هکتار است.
به گزارش ایرنا کشت کلزا در اوایل شهریور ماه آغاز می شود و برای جوانه زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد ماه انجام می شود.
کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است.
دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
شهرستان مهاباد دارای 80 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی است که از این میزان 30 هزار هکتار به صورت آبی و 50 هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود.
3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.