به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، نژاد جهانی فرماندار سردشت درباره این جشنواره گفت: دومین جشنواره انگور سیاه سردشت با هدف برندسازی انگور سیاه این شهرستان، زمینه سازی برای جذب سرمایه گذار و ایجاد خوشه صنعتی متنوع محصولات این میوه، تبلیغ تازه خوری و تقویت روانی کشاورزان برای توسعه کمی و کیفی، معرفی شهرستان و جاذبه های گردشگری آن برگزار می شود و انتظار داریم امسال شاهد حضور گردشگران بیشتری نسبت به دوره قبلی باشیم.

انگور سیاه سردشت محصولی کاملا اُرگانیک

احمد علی پور در تشریح برگزاری دومین جشنواره انگور سیاه سردشت (ترێ رەشە) گفت: یکشنبه ۱۸ شهریورماه امسال منطقه توریستی چشمه معدنی گراوان میزبان این جشنواره خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از ۵ هزار شرکت کننده و میهمان از اقصی نقاط کشور در جشنواره حضور پیدا کنند.

جشنواره انگور سیاه سردشت

وی ادامه داد: سطح زیر کشت انگور سیاه در شهرستان سردشت ۵۵۰۰ هکتار است که از این سطح ۳۵۰۰۰ تن در سال محصول برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سردشت افزود: محصول انگور سیاه سردشت، محصولی کاملا ارگانیک بوده که صرفا در اوایل بهار هرس باردهی روی تاک انجام شده و همزمان با آن پای بوته شخم داده شده و برای مبارزه با علف های هرز و نهایتا برداشت می شود بطوریکه هیچ نهاده‌ای اعم از کود و سم در آن استفاده نمی‌شود.

علی‌پور با اشاره به اینکه، با توجه به تحقیقات انجام شده شهرستان سردشت یکی از محدود خاستگاههای انگور سیاه در جهان است خاطر نشان کرد: معیشت بالغ بر۵۰ درصد از جمعیت شهرستان سردشت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در گرو همین محصول انگور سیاه است با این حال حتی با توجه به انتقال و کشت نهال انگور سیاه به سایر استان های کشور، محصول بدست آمده در آن مناطق از لحاظ مرغوبیت، کم و کیف محصول انگور سردشت را ندارد.

علی‌پور اضافه کرد: مصرف انگور سیاه معمولا به‌صورت تازه‌خوری، تولید مویز یا کشمش، شیره، باسلوق، آب انگور، استحصال روغن از هسته و ... است.

گفتنی است، نخستین جشنواره انگور سیاه سردشت (ترێ رەشە) شهریورماه سال گذشته در روستای گومان برگزار شد. (اینجا)

 

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1005209
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.