مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تا پایان سال تعداد موزه های استان به ۱۸مورد میرسد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی جلیل جباری در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون ۱۵ موزه باستان شناسی،مردم شناسی،تاریخ طبیعی در استان وجود دارد که تا پایان سال با راه اندازی موزه مدرسه ۲۲بهمن، موزه طب  و موزه کودک تعدا موزه های استان به ۱۸موزه می رسد.
وی بااشاره به اینکه احیای بافت تاریخی مهمترین و محوری ترین برنامه میراث فرهنگی است و شهرهای ارومیه،ماکو، خوی و تکاب آذربایجان غربی جز ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی مصوب است اظهار کرد:  دراین راستا از سال ۹۴ احیای بناها و جداره های باارزش تاریخی در شهر را آغاز کردیم،که  احیای سرای نوبخت و نصیرزاده،احیای سردر  مدرسه چمران، مسجد سردار ارومیه بخشی از اقدامات انجام شده است که روند احیای گذرهای تاریخی ماکو نیز  دردست اجراست و برنامه مرمت و احیای جداره های تاریخی در خیابان اصلی و هسته مرکزی شهر خوی نیز در دستور کار این اداره کل برای زنده کردن بافت تاریخی شهرها قرار دارد. 
جباری بابیان اینکه طولانی بودن روند پاسخگویی به استعلامات از مهمترین مشکلات سرمایه گذاری است افزود: آذربایجان غربی ظرفیت و پتانسیل بالایی باوجود طبیعت زیبا وبکر و آثارتاریخی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دارد،لذا باید ازاین پتانسیل ها برای رونق گردشگری و توسعه استان بهره برد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت اماکن اقامتی استان گفت: ۹۳ واحد اقامتی اعم از هتل ها،هتل آپارتمانها،مهمانپذیر ها در قالب ۵۰۰۰تخت اماده ارائه خدمات به گردشگران و مسافران است که باافتتاح ۳واحد اقامتی در هفته دولت درتکاب،قطور و قره ضیاالدین ،۱۰۰تخت نیز به ظرفیت اقامتی اماکن اقامتی دراستان افزوده شد.
جباری ادامه داد: ضریب اشغال هتل ها و اماکن اقامتی تحت پوشش این اداره کل در مرداد سال گذشته ۳۲ درصد بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۷۲درصد ارتقا یافته است.
وی گفت: ۲۵ پروژه مهم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری اعم از احداث هتل،مجتمع و مرکز سلامت با سرمایه گذاری ۴۸۰۰ میلیارد ریال در استان با متوسط پیشرفت ۵۰درصد در حال انجام است که با بهره برداری از این مراکز ۱۰۰۰تخت به ظرفیت اقامتی استان افزوده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برگزاری جشنواره ها و نمایشگاهها را در راستای شناساندن استان و قابلیت های هنرمندان آن به سراسر کشور تاثیرگذار دانست و خاطر نشان کرد:  برگزاری اولین جشنواره ملی گردشگری و پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی،جشنواره سفره ایرانی، جشنواره آفتابگردان و مراسم سالانه ارامنه در قره کلیسا چالدران بخشی از  این برنامه های فرهنگی در راستای توسعه گردشگری استان بوده است.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره تخت سلیمان تکاب به منظور معرفی بیشتر این اثر فاخر ثبت جهانی در دست پیگیری است تا با اماده کردن زیرساختها زمینه حضور گردشگران به این شهر فراهم شود.
جباری تهیه و تنظیم تقویم جشنواره ها و رویدادهای گردشگری را فرصتی طلایی برای جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: با تهیه این تقویم گردشگران با برنامه ریزی می توانند از قبل برای حضور در جشنواره ها و نمایشگاههای استانی حضور داشته باشند که ظرفیتی بی بدیل محسوب می شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.