مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای اجرایی کردن این طرح افزون بر 6 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
میرصمد سیدموسوی افزود: برای اجرای طرح های آبخیزداری در این شهرستان نیازمند تزریق تدریجی اعتبار هستیم ولی با توجه به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به موضوع آبخیزداری، امیدواریم اعتبار لازم در این خصوص اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: طرح های آبخیزداری از اولویت ویژه ای در بین مسوولان برخوردار بوده و 1397، سال پرکاری برای سازمان جنگل ها در حوزه آبخیزداری است.
وی با تاکید بر اینکه در سال های آینده نیز برنامه های آبخیزداری ادامه خواهد داشت، بیان کرد: وظیفه اصلی سازمان جنگل ها، حفظ ذخایر آبی و مبارزه با گرد و غبار از طریق اجرای طرح های آبخیزداری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اختصاص 2.5 درصد اعتبار آبخیزداری تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به این استان خبر داد و اضافه کرد: اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی با موافقت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری در سال جاری اختصاص یافته که از این میزان 176 میلیارد ریال سهم استان است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی 2 هزار و 750 هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان 2 میلیون و 650 هزار هکتارعرصه مرتعی است.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می شود و می‌ تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌ توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 6.5 تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.
آذربایجان غربی از جمله استان های نیازمند آبخیزداری به شمار می رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.