به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز پنجشنبه در نشست با هیات اعزامی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه افزود: 2 کشور ایران و ترکیه به خاطر نزدیکی فرهنگی و اجتماعی همواره در طول تاریخ یار و مددکار هم بودند.
وی اضافه کرد عبور جاده ابریشم از کشور ایران و ترکیه و منطقه آزاد ماکو و ارزروم نشان از اهمیت منطقه ای و جهانی این دو کشور در تبادلات بین المللی در طول تاریخ دارد که می تواند عظمت و اهمیت دو کشور در معادلات جهان در اعصار مختلف تاریخ و آینده پیش رو را نشان دهد.
وی ادامه داد: ظرفیت های این منطقه برای آغاز سرمایه گذاری مشترک با ترکیه، با توجه به انرژی ارزان از جمله آب، برق و گاز در ماکو نسبت به ترکیه، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، موقعیت استراتژیک و ظرفیت های لجستیکی، معافیت های قانونی و مشوق های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو بسیار زیاد است.
وی اضافه کرد: ما آماده ایم در هر زمینه از جمله گردشگری سلامت، سرمایه گذاری در حوزه های سلامت و آموزش عالی با ترکیه همکاری داشته باشیم.
عثمان دمیردونن، رییس هیات آژانس توسعه شمال‌شرقی آناتولی نیز با اشاره به اینکه هدف ما نمایش و معرفی پتانسیل های استان ارزروم در همسایگی منطقه آزاد ماکو و رسیدن به اهداف توسعه ای و اقتصادی است، افزود: ظرفیت منطقه آزاد ماکو در بخش‌های مختلف بالاست و ما سعی داریم همکاری‌های متقابلی در بخش سلامت و بهداشت بین منطقه آزاد ماکو و ارزروم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه برای افزایش تبادلات تجاری دو طرف، باید پتانسیل‌های هر دو طرف مورد توجه جدی طرفین قرار گیرد، اضافه کرد: در این راستا دو بخش سلامت و گردشگری از مهم‌ترین بخش‌ها در این مهم است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.