رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات بین المللی فرهنگی کشور گفت : مولانا در مثنوی به عمومی سازی معرفت در سطح جامعه همت گماشته است .
حسینعلی قبادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی اظهارکرد : بیش از ۷۰ درصد از حجم مثنوی را گفت و گوهای عامه پسند و مطلوب مردم تشکیل می دهدو دلیل اینکه مولوی اینکار را کرده است می خواسته بعد از خودش کتابی و اثری به یادگار گذارد که مورد فهم عامه مردم باشد .
وی تصریح کرد : امروزه عمومی سازی معرفت یک استراتژیک محسوب می شود .
قبادی بابیان اینکه مولوی با بهره گیری از قرآن در مثنوی از زبان تمثیل استفاده فراوانی کرده است تصریح کرد : مولوی در مثنوی هم در محتوا و معنی مانند قرآن قصه گویی و تمثیل گویی می کند .
وی افزود : روش تمثیلی عرضه نمودن نوعی دانش است که مولانا مفاهیم بلند را بزبان ساده بیان نموده است که استفاده ازعناصر حیوانات با توجه به اینکه این حیوانات در زندگی روزمره  مردم نقش مهمی ایفا می کردند از روش های مهم تمثیلی مولانا در بیان مثنوی است .
قبادی در خصوص رابطه شمس و مولانا که یک رابطه از نوع  خواص است اظهار کرد : مولوی در مثنوی دست آوردهای معنوی خاص راتبدیل به فهم عوام پسند نموده است .
وی با اشاره به اینکه شهیدمطهری قبل از انقلاب بسیاری از داستان های ایرانی و اسلامی را به شکل داستان راستان بازآفرینی و کوتاه کرده است تصریح کرد: هر چند ده ها کتاب از مثنوی به شکل ساده و عامه پسند چاپ و منتشر شده است اما کافی نیست و باید متولیان امور بیش از پیش مثنوی را به شکل های داستانی کوتاه و عامه پسند برای فهم عموم در اشکال مختلف منتشر کنند و رسانه ها هم می توانند در این خصوص نقش مهمی ایفا کنند .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.