آیت الله عسگر دیرباز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نبی مکرم اسلام و امیر مومنان (ع) برای سربلندی و ایجاد وحدت و دوستی میان امت اسلام قدم برمی داشتند و بی تردید پیام واقعه غدیر چیزی جز یکپارچگی نیست.
وی ادامه داد: همه آیات و روایات و کتاب های تفسیر واقعه غدیر و دستور رسیده از جانب پروردگار مبنی بر جانشینی امیرالمومنین(ع) را تایید و تاکید کرده اند و حتی اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت به این موضوع یقیین دارند.
رییس دانشگاه جامع قم افزود: مساله جانشینی پیامبر حساسیت تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده و این حساسیت و احساس مسوولیت نسبت به جامعه خود قابل تقدیر و ارزشمند است.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) نخستین کسی بود که به پیامبر اسلام ایمان آورد و از همه مهمتر وی تربیت یافته پیامبر اسلام بود؛ بنابراین از نظر شخصیتی نیز حضرت علی (ع) مورد اتفاق تمام مسلمان هاست.
وی افزود: در یک قرن اخیر ارتباطات بوجود آمده میان مسلمان ها ( شیعه و سنی و مذاهب مختلف) به همسو شدن اندیشه ها کمک کرده و باعث شده است تا مسایل حاشیه ای کنار برود و مسلمانان در برابر دشمن مشترک وحدت خود را حفظ کنند؛ چنانکه امروز واقعه غدیر را می توان محور وحدت مسلمانان جهان نامید.
آیت الله دیرباز به تبیین شخصیت امیر مومنان(ع) پرداخت و گفت: ساده زیستی، شجاعت، برخورداری از دانش بالا و داشتن والاترین کمالات انسانی از ویژگی های ممتاز حضرت علی (ع) است.
وی تاکید کرد: جامعه امروز مسلمانان باید بیشتر از همیشه با ابعاد شخصیتی این امام بزرگوار آشنا شود و رفتارهای ایشان را الگوی خود قرار دهد؛ چنانکه ساده زیستی این امام باید الگویی باشد برای تمام مسلمان ها بویژه آنان که مسوولیت های مختلفی را بر عهده دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: عید غدیرخم باید بستری برای پیروی از سیره و روش امیرالمومنین(ع) و نبی مکرم اسلام باشد.
به گزارش ایرنا، غدیر از مهمترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام هنگام بازگشت از حجة الوداع در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز درمیان شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.
این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود. این آیه، کمی قبل از 18 ذی الحجه سال دهم هجری قمری نازل شد که به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر پیامبر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.
معصومان(ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) تا به امروز درباره آن شعر سروده‌اند؛ از مهمترین آثار درباره این واقعه و حدیث غدیر، کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب از علامه امینی است.
پیامبر اسلام و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان و به ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.