به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی افزود: این مجموعه شامل مرکز فرهنگی، موزه، نمایشگاه و فضایی برای برگزاری همایش ها خواهد بود.
وی اضافه کرد: با بهره گیری از منابع مالی محلی و ملی این طرح ها انجام می شود و یادمان شمس تبریزی نیز در محل آرامگاه این عارف نامی احداث می شود.
وی ادامه داد: بخش هایی از مجموعه فرهنگی شمس تبریزی تا یک سال آینده به اتمام می رسد تا خوی به یک شهر گردشگری تبدیل شود.
مونسان بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی این آمادگی را دارد تا چنانچه شهرداری یا استانداری یک ساختمان تاریخی به این سازمان جهت راه اندازی موزه واگذار کند، در کمتر از هفت ماه موزه خوی را تجهیز کند.
وی افزود: اشعار مولوی حاوی مفاهیم بزرگ انسانی است که بر دل می نشیند و از سالیان دور موضوع پژوهش محققان شرق و غرب قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: نام مولوی تداعی گر اسم شمس تبریزی در اذهان بوده و مولوی زاده عشق و دلدادگی به شمس است.
وی با اشاره به اینکه مولوی دلداده مکتب عشق بود و شمس تبریزی را مراد خود می دانست، افزود: 68 سال عمر مولوی در خدمت بزرگان مختلف سپری شد اما این آموزش ها در مقایسه با دلدادگی شمس نسبت به مولوی قابل توجه نبود.
وی با بیان اینکه در حوزه مولوی پژوهی انفجاری در دنیا رخ داده است، اضافه کرد: آثار مولوی و شمس تبریزی در کشور انگلستان در رشته های ادبیات فارسی و ایران شناسی تدریس می شود.
وی ادامه داد: کتاب 'شکوه شمس' نیز یک منبع ارزنده به شمار می رود که در کشورهای اروپایی مورد توجه جامعه آکادمیک قرار گرفته است.
مونسان با اشاره به اینکه کشورهای همسایه با مزیت های اندک گردشگری درآمدزایی چشمگیری دارند، بیان کرد: ایران جزو 10 کشور دارای پتانسیل های ارزشمند گردشگری به شمار می رود و با برخورداری از تمدن کهن و جاذبه های طبیعی و تاریخی می تواند گردشگران فراوانی را به خود فرابخواند.
وی با اشاره به اینکه گردشگری دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، گفت: گردشگری در بعد اقتصادی باعث ارزآوری و ایجاد تحرک در بخش های اقتصادی و صنعتی می شود.
وی با بیان اینکه سرعت اشتغالزایی در گردشگری 2.5 برابر سایر بخش هاست، گفت: گردشگری در بعد اجتماعی از حیث ایجاد شغل با سرمایه کمتر در مقایسه با اشتغالزایی در بخش های صنعت و کشاورزی امکان پذیر است.
وی با تاکید بر اینکه گردشگری به نشاط و امیدآفرینی منجر می شود، گفت: این صنعت مهاجرت از روستا به شهر را متوقف کرده و حتی آن را معکوس می کند.
وی افزود: گردشگری از بعد فرهنگی قابلیت معرفی فرهنگ غنی کشور به گردشگران جهانی را داراست.
وی با بیان اینکه گردشگری با وجود تبلیغات دشمنان کشور رونق چشمگیری دارد، بیان کرد: گردشگران پس از بازگشت از ایران به عنوان سفیران فرهنگی آداب و رسوم کشور را به جهانیان معرفی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گردشگری به اقتصاد سوم دنیا تبدیل شده است، بیان کرد: در زمان حاضر یکهزار و 900 طرح گردشگری با 430 هزار میلیارد ریال در حال اجراست و یکهزار و 200 طرح تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می رسد.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.