به گزارش ایرنا جواد میبدی روز چهارشنبه در نشست منطقه ای کارگروه های اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب کشور که در ارومیه برگزار شد، افزود: فلزات سنگین، شوری و آلودگی های میکروبی از عوامل تشدیدکننده آلودگی آب شرب در کشور است ولی در حال حاضر آبی که تحویل مردم می شود با استفاده از روش های مختلف از جمله تصفیه، کلرزنی و ازن زنی، آب استاندارد و عاری از این مشکلات است.
وی اضافه کرد: وجود نیترات از مهمترین عوامل آلوده کننده آب شرب در کشور بوده و در شهرهایی که تصفیه خانه وجود ندارد، مشکل نیترات آزاردهنده است.
وی ادامه داد: در تمام نقاط کشور برای حذف نیترات در آب با استفاده از روش های مختلف از جمله از رده خارج کردن منابع آب آلوده، مشکل برطرف می شود.
مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: دشت های کشور زیر ذره بین کیفیت سنجی منابع آب قرار دارد و طرح مطالعات کیفی منابع آب دشت ها با هدف شناسایی منابع آلوده کننده آب از سال گذشته آغاز شده است.
میبدی افزود: مطالعات کیفیت منابع آب کشور از سال گذشته با تقسیم محدوده های مورد مطالعه به 609 دشت در قالب طرحی سه ساله آغاز شده است و تا پایان سال 1398 ادامه می یابد.
وی بیان کرد: در این طرح با شناسایی منابع آلوده کننده در دشت ها، نقشه های پهنه بندی آنها طراحی و بر اساس نتایج مطالعات کیفیت منابع آب، راهکارهای مناسب برای حل مشکلات تدوین می شود.
وی ادامه داد: فعالیت کارگروه اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب از سال 1393 آغاز شده و همزمان با کاهش سطح منابع آب زیرزمینی از سال های گذشته و افت کیفی منابع آب، کارگروه سیاست گذاری و راهبری در حوزه افزایش کیفیت منابع آبی کشور ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: شناسایی و ساماندهی منابع آلوده کننده آب، تهیه بانکی اطلاعاتی یکپارچه و نقشه های مربوط به وضعیت کیفی منابع آب، اجرای برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی از طریق سمن ها، اجرای برنامه ایمنی آب و شناسایی و مدیریت پساب تصفیه خانه ها از جمله مراحل برنامه عملیاتی کارگروه های اجرایی استانی در قالب 6 مرحله جهت حفظ و ارتقای سطح کیفی منابع آب است.
میبدی ابراز امیدواری کرد که دستگاه های مرتبط با کارگروه اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب با توجه ویژه به مسئله کیفیت آب در حوزه های صنعتی، شرب، خدماتی و کشاورزی نگاه کنند و تلاش لازم را در تامین سلامت جامعه در حوزه آب داشته باشند.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: این استان دیگر دومین استان پر آب کشور نیست و با وجود بارش های قابل توجه سال گذشته با کاهش سطح منابع آب زیر زمینی و خشکسالی روبرو است و باید با تغییر نگاه جامعه به مسئله آب، از بروز بحران های احتمالی جلوگیری کرد.
کیومرث دانشجو افزود: مدیریت حوزه ای و یکپارچه منابع آب در استان ضروری بوده و افزایش جمعیت و تغییر الگوهای مصرف آب در کنار کاهش منابع آبی، کیفیت منابع آب را با تهدیدهایی مواجه کرده است که در صورت عدم مدیریت علمی و اصولی سلامت جامعه به خطر می افتد.
وی اضافه کرد: باید به مردم این موضوع با عناوین مختلف گفته شود که ایران با میانگین بارش 250 میلی متر جزو مناطق خشک و نیمه خشک جهان است و باید در مصرف آب در کشور صرفه جویی شود.
وی ادامه داد: بیش از 80 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می شود و باید با تنظیم قوانین بازدارنده مناسب و با رفع سوء مدیریت ها در این بخش به ارتقا و مدیریت سطح کیفی و کمی منابع آبی اقدام شود.
به گزارش ایرنا موضوع کیفیت آب یک مساله مهم برای کشور است و از این رو قوانین و برنامه‌های بین‌المللی و ملی متعددی برای این مهم وجود دارد تا آبی که به دست مشترکان می‌رسد از سلامت کافی برخوردار باشد.
وزارت نیرو اولویت اصلی و به نوعی خط قرمز خود را ارتقای کیفیت آب در تمام نقاط کشور تعریف کرده و به همین منظور نیز استراتژی و برنامه‌ریزی منسجمی را در نظر گرفته است اما با این وجود با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی نمی‌توان انتظار کیفی بودن آب را نیز در تمام ایران داشت.
3072/8137
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.