محمد اشجعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین بارش سال زراعی جاری ( اول مهر تا تیر) نسبت به میانگین بلند مدت نیز حدود 18 درصد افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیشترین بارش از کلیبر با حدود 503.2 و کمترین میزان از سراب با حدود 210.8 میلی متر گزارش شده است.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در این مدت میانگین بارش در تبریز 324.5 میلی متر بود که این میزان نسبت به میانگین سال زراعی گذشته 54.6 درصد افزایش یافته است.
اشجعی ادامه داد: تا تیر ماه سال زراعی جاری میانگین دمای استان 11.6 درجه بود که این میزان نسبت به همین مدت در سال زراعی گذشته 2.4 درجه و نسبت به بلند مدت 1.6 درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
وی گفت: در این مدت بیشترین میانگین دما از شهرستان جلفا با 14.6 درجه و کمترین میانگین دما از ورزقان با 7.9 درجه سانتی گراد گزارش شده است.
اشجعی افزود: در همین مدت میانگین دمای تبریز 12.1 درجه سانتی گراد بود که این میزان نسبت به میانگین دما تا تیر ماه سال زراعی گذشته 2.6 درجه و نسبت به میانگین بلند مدت 2 درجه افزایش یافته است.
آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک می باشد ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری، بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس و بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.