به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، با توجه به گزارشات اهالی روستاهای ساکن در اطراف این غارها، گروه غارشناسی بناب پس از جمع آوری اطلاعات میدانی و شناسایی و آشنایی با موقعیت جغرافیایی منطقه و با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان چاراویماق و بناب، در طول یک ماه موفق به شناسایی و اکتشاف و نقشه برداری از این سه غار شدند.
سرپرست گروه غار و غارشناسی شهرستان بناب در خصوص اهمیت غارهای کشف شده گفت: غارهای کشف شده بکر و دست نخورده و از لحاظ زمین شناسی این منطقه جزء منطقه های کارست و فرسایشی بوده و مستعد برای غارشناسی و غارنوردی هستند.
فریدون وحدانی افزود: از نظر غارشناسی این غارها جزو غارهای زنده منطقه آذربایجان محسوب می شوند و تزئینات داخلی این غارها بسیار زیبا و دست نخورده است .
وی اضافه کرد: از نظر گردشگری این سه غار جزو غارهای فنی محسوب می شوند و باز دید از آنها برای گردشگران توصیه نمی شود.
وحدانی ادامه داد: یکی از این غارها با نام 'ساری قایا' جزء غارهای زیبای آذربایجان به شمار می رود که از لحاظ تزئینات داخلی دارای استلاگمیت ها، ستونها و مرواریدها و دو حوض در داخل تالار سپهر می باشند.
وی افزود: از لحاظ زیباشناختی و تزئینات داخلی این غار با غار دوکچی بوکان که عروس غارهای شمال غرب ایران شمرده می شود قابل مقایسه است.
شهرستان چاراویماق با 31 هزار نفر جمعیت در 150کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.