منوچهر رحمانی امروز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به طور متوسط از هر هکتار اراضی زیر کشت پسته شهرستان مرند یک هکتار محصول برداشت می شود.
وی همچنین از برگزاری غرفه های ارائه محصولات کشاورزی و تولیدی شهرستان مرند در رویداد ملی فرهنگی کاروانسرای یام خبر داد و افزود: سعی داریم با برپایی غرفه ها در طول برگزاری این رویداد توانمندی ها و تولیدات کشاورزی شهرستان را به نمایش بگذاریم.
وی در خصوص برگزاری جشنواره های برداشت محصول نیز خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه جشنواره ها نیازمند شاخص هایی همچون فراوانی آن محصول است که امسال در این بخش به دلیل سرما زدگی بعضی از محصولات کشاورزی از جمله زردآلو در مرند تاکنون امکان برگزاری جشنواره برداشت محصول وجود نداشته است.
رحمانی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نسبتا خوب محصول پسته در شهرستان مرند، قصد داریم جشنواره برداشت این محصول را جهت شناساندن بیشتر آن در شهر یامچی برگزار کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همچنین سطح زیر کشت گل محمدی را 105 هکتار عنوان کرد و افزود: از این مقدار 85 هکتار آن بارور بوده و از هر هکتار بطور متوسط سه تن گل محمدی برداشت می شود؛ لذا با توجه به توسعه کشت گل محمدی در شهرستان، سال آینده جشنواره برداشت گل محمدی را برگزار می کنیم.
وی در مورد آمار جمعیت در روستاها نیز گفت: هم اکنون جمعیت روستایی شهرستان مرند 89 هزار نفر بوده و تعداد 40 هزار نفر نیز در بخش کشاورزی شهرستان اعم از روستایی و شهری مشغول فعالیت هستند.
رحمانی با اشاره به مصرف سالانه 190 میلیون لیتر مکعب آب در بخش کشاورزی شهرستان گفت: با توجه به اینکه در روش های سنتی، راندمان آبیاری 30 درصد بوده و 70 درصد آن هدر می رود لذا اجرای سیستم های نوین آبیاری، لوله گذاری کانال ها، احداث کانال و لایروبی قنوات در دستور کار است و در این راستا تا امروز 2 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در شهرستان اجرا شده است.
وی افزود: جهت اصلاح الگوی کشت سعی کردیم کشاورزان را به کاشت محصولاتی مانند زعفران و پسته ترغیب کنیم تا حدالامکان از مصرف بی رویه آب جلوگیری شود.
مدیر جهاد کشاورزی مرند همچنین با اشاره به کسب رتبه برتر شهرستان در تولید بعضی از محصولات کشاورزی در استان و حتی کشور، مجموع تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در شهرستان را 280 هزار تن اعلام کرد.
مجموع اراضی زراعی شهرستان مرند 93 هزار هکتار است که 49 هزار هکتار ان آبی و بقیه دیم می باشد؛ همچنین میزان سطح باغات شهرستان 12 هزار هکتار است.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.