گدایانی که اهل آذربایجان نیستند؛ شاید این توصیف کاملی از متکدیان این روزهای شهر تبریز باشد. متکدیانی که رنگ پوست متفاوتی با بومی‌ها دارند، به زبان و لهجه دیگری صحبت می‌کنند و در یک کلام تبریز‌ی نیستند.

به گزارش ایلنا، چند  سالی است تبریز به شهر بدون گدا مشهور است و این افتخاری است بر دیار اولین‌ها. اما نمی‌دانم امسال گذرتان به تبریز افتاده است یا خیر؟خیابان‌هایی که دیگر رنگ و بوی شهر بدون گدا را ندارد .کافی است یک روز بیکار باشی و برای رفع خستگی در شهر قدم بزنی،به هر خیابان ‌می‌رسی کودکی، مرد معلولی، زنی با بچه‌ای در آغوش و یا پیرمردی مواجه می‌شوی که صدایت می‌زند و درخواست کمک می‌کند. یکی دنبالت راه می‌افتد تا کمکش کنی و یا پشت چراغ قرمز یکی از شیشه ماشین‌ات آویزان می‌شود تا دستمال کاغذی یا قرآن جیبی بخری.


/تبریز بدون گدا؟27995
گدایی
فروش دستمال جیبی وفال حافظ را  به چشم خرید و فروش و یا همان دستفروشی نگاه می‌کنیم ولی تکدی‌گری در نزدیکی  مراکز پزشکی با نسخه‌ای تاریخ گذشته را چه کنیم؟ اهل تبریز باشی یا میهمان آن شهر سد راهت می‌شوند و گدایی می‌کنند.


تبریز با گدا

به بالاشهر که می‌رسیم گدایی‌ها متفاوت می‌شود، با کت و شلوار و یا لباس شیک به عنوان گردشگری که مدارکش را گم کرده اند ‌جلویت ظاهر می شوند.متکدی که مدعی است ‌از جنوب ایران  آمده و  به مراکز پلیس هم نمی‌رود و پول می‌خواهد و اگر روزی  100بارهم از آن خیابان عبور کنی هنوز همانجا ایستاد‌ه است.
کافی است چند کلامی با آنها هم صحبت شوی متوجه می‌شوی  با  زبان و لهجه‌‌ غیر آذری  سخن می‌گویند.ترکی بلد نیستند . به راستی وارد کننده این گدایان به شهر بدون گدا کیست؟


27997

هجوم گدایان تقریبا با شعار تبریز2018  آغاز شد.بدین معنی که از ابتدای فعالیت تبریز برای آماده شدن برای تبریز 2018 این اتفاق به طور محسوس  شروع ش و گدایانی از گوشه وکنار به این شهر هجوم آوردند. آیا  مسئولان شهری در این باره پاسخی خواهند داشت؟​ تا کنون که پاسخی دراین باره به پرسش‌های ما ندادند.

چرا نیروی انتظامی استان که به نوبه خود از عوامل موثر برای ثبت تبریز به عنوان شهر  بدون گدا بود ، روزه سکوت گرفته است؟‌چرا سازمان بهزیستی استان آماری در این باره نمی‌دهد ؟‌ آیا مسئولان کمیته‌امداد استان این گدایان را در شهر نمی‌بینند؟‌ آیا شورای شهر و شهرداری تبریز قرار نیست در این باره چاره‌ای بیندیشند؟


27994

این سوالاتی است که مردم و فعالان استانی پیگیر آن هستند ولی هیچ ارگانی تا بحال پاسخگوی این سوالات نبوده است. مسئله دیگر اینکه چرا این گدایی‌ها بیشتر توسط کودکان انجام می‌گیرد؟ و‌ وقتی دست کودک را می‌گیری تا به موسسه خیریه ببری چند نفر سد راهت می‌شوند ؟ آیا تبریز بدون گدا توسط باندهای گدایی محاصره شده است ؟

‌هجوم گدایان تقریبا همزمان با رویداد فرهنگی  تبریز2018  آغاز شد. بدین معنی که از ابتدای فعالیت تبریز برای آماده شدن   تبریز 2018 این اتفاق به طور محسوس  شروع شد و گدایانی از گوشه وکنار کشور به این شهر هجوم آوردند. آیا  مسئولان شهری در این باره پاسخی خواهند داشت؟​ تا کنون که پاسخی دراین باره به پرسش‌های ما ندادند.

انتظار می‌رود مسئولان استان به صورت معقول و قابل قبولی پاسخ این سوالات را بدهند. این روزها ‌فرق کاسب روزی حلال با گدا را به سختی می‌توان تشخیص داد ، شهر من به شهر بی گدا معروف بود اما چندی است که رویای شهر بدون گدا بودن هجوم گدایان در حال رنگ باختن است…

عکس‌:‌ مسعود سپهری‌نیا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.