رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این‌که 60 درصد مدارس کشور از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار هستند، گفت: استاندارد سازی سیستم گرمایشی 40 درصد مدارس کشور نیز در دستور کار است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مهراله رخشانی مهر در جمع خبرنگاران، در خصوص وضعیت سیستم گرمایشی مدارس کشور، گفت: پس از حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر، مجلس تصمیم خوبی گرفت، بر اساس آن از محل اعتبارات عوارض شرکت گاز، درصدی در اختیار نوسازی مدارس قرار گرفت تا سیستم های گرمایشی مدارس استاندارد شود.
وی با اشاره به وجود 987 کلاس خشتی و گلی در کشور بیان کرد:حتی وجود یک مدرسه خشتی و گلی نیز برای ما مهم است و طی یک برنامه کوتاه مدت سعی بر  تبدیل تمامی مدارس خشتی و گلی کشور به مدارس استاندارد داریم.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال 82، نزدیک 70 درصد از مدارس کشور ناایمن و نیازمند بازسازی یا مقاوم سازی بودند، طی برنامه پنجم توسعه اعتباری بالغ بر چهار میلیارد دلار جهت مقاوم سازی مدارس مصوب شد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این‌که طی برنامه پنجم توسه 30 درصد مدارس کشور تخریبی بوده و 70 درصد مقاوم شدند، گفت: در برنامه ششم توسعه تیمی آماده‌ی کار جهادی برای مقاوم سازی  30 درصد مدارس تخریبی کشور هستند.
وی با بیان به این‌که با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، تمامی دولت‌ها به مدرسه سازی توجه داشته اند، افزود: اکنون دور از انصاف است که برخی افراد از ادبیاتی مانند بی توجهی نظام به حوزه مدرسه سازی استفاده می‌کنند در حالی که اگر به دوارن قبل از انقلاب توجه کنند، پی ‌می‌برند که چه بودیم و چه شدیم.
 وی سرانه استاندارد فضاهای آموزشی به ازای هر دانش آموز در جهان را ۸.۴  مترمربع عنوان کرد و گفت: در حالی که میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در کشور، 5.2 متر مربع است و تا سرانه  استاندارد 3.2 متر مربع فاصله داریم.
رخشانی مهر ادامه داد: پراکندگی سرانه فضای آموزشی در سراسر کشور برابر نیست و در برخی از استان‌ها نظیر استان سیستان و بلوچستان، سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز پایین تر از میانگین کشوری است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای مقاوم سازی مدارس در نظر گرفته شده ولی هنوز اعتباری بابت آن تخصیص داده نشده است اگر سه میلیارد دلار اعتبار تامین شود 30 درصد مدارسی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند، جمع آوری می‌شوند.
وی با بیان این‌که سرانه فضای آموزشی در 11 استان پایین‌تر از میانگین سرانه فضای آموزشی کشوری  است، خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی در آذربایجان شرقی 5.8 متر مربع و بالاتر از میانگین سرانه است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان این‌که اکنون 530 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، افزود:  بیش از  هفت هزار کلاس درس جدید نیز مهر ماه سال جاری به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود که این امر نسبت به مهر ماه سال گذشته 40 درصد رشد داشته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.