به گزارش ایرنا، مجید خدابخش چهارشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که به همت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار داشت: در هر استانی اگر فسادی وجود دارد نشانگر این است که رسانه‌ها وارد آن نشده‌ و کوتاهی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در دنیا، رسانه به عنوان رکن چهارم مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اگر انسان پاسخگو نباشد به طور قطع طغیان می‌کند.
وی در رابطه با شکایت مدیران از خبرنگاران در مراجع قضایی تاکید کرد: نباید نگاه مطلق داشته باشیم ولی هر چیزی باید چارچوب و ضابطه داشته باشد.
استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای مثال در موضوع نشر اکاذیب و وقتی آبروی فردی برده می‌شود، باید مقابله کرد.
وی اعلام کرد: هیچ مدیر دولتی حق شکایت از خبرنگاران در رابطه با مسائل اداری را ندارد، ولی در رابطه با شکایت در مورد مسائل فردی به علت اهمیت حرمت و حیثیت فرد، باید توجه کرد که البته برای این منظور هم می‌توان راهی پیدا کرد.
وی با بیان این که راه اندازی موزه مطبوعات به لحاظ اینکه همیشه ادعا می‌کنیم تبریز شهر اولین‌ها بوده، در این شهر لازم و شایسته است، گفت: تبریز غنی از پیشینه مطبوعاتی است.
خدابخش با تاکید به اینکه به اندازه کافی برای نوشتن فضا وجود دارد، گفت: در این جمع خبرنگارانی هستند که روزانه با آنها در ارتباط هستم و آنها را همکار خود می‌دانم.
وی افزود: تطبیق قلم، تخیل، خلاقیت و استفاده از واژگان بسیار مورد اهمیت است به طوری که اگر در مسئله ارز رسانه‌ها فعال بودند، نتیجه متفاوت‌تر بود.
خدابخش با تاکید به اینکه ما طرفدار شفافیت در کارها هستیم، گفت: مطبوعات کارهای بزرگی می‌تواند بکند به طوری که در زمان مشروطیت اصلی‌ترین محور مطبوعات مسائل سیاسی بود.
خدابخش با تاکید بر اینکه رسانه رکن چهارم دموکراسی و ناظر بر همه چیز است، اعلام کرد: جای تعجب است که ماموران شهرداری با یک عکاس در تبریز به شکل نامناسب برخورد می کنند و این موضوع را پیگیری می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه این عکاس به واسطه اعتراض به برخورد ناشایست ماموران شهرداری با یک دستفروش کتک خورده است، ادامه داد: حتی اگر یک دستفروش مکانی را اشغال کرد، باز هم هیچ‌کسی حق کتک زدن او را ندارد.
خدابخش خطاب به فرماندار تبریز مبنی بر اینکه چرا مامور شهرداری باید اسپری اشک آور و باتوم داشته باشد، گفت: هیچ‌کس حق دستبند زدن به خبرنگاران و عکاسان استان را ندارد و اگر چنین اتفاقی افتاد به تلفن شخصی من زنگ بزنید.
استاندار آذربایجان‌شرقی در این مراسم قول راه‌اندازی موزه مطبوعات را تا پایان شهریور ماه امسال داد.


** انتقاد از کتک زدن خبرنگاران
رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاری آذربایجان‌شرقی نیز با انتقاد از نحوه برخورد با خبرنگاران گفت: کتک زدن عکاس خبری و شکایت مدیران از خبرنگاران در روزهای منتهی به روز خبرنگار چه معنایی دارد.
وحید زینالی افزود: امروز نمی‌خواستیم گلایه‌ای بکنیم ولی اتفاقاتی اخیرا افتاده که چاره‌ای جز گلایه نداریم.
وی با اشاره به صحبت‌های استاندار سابق آذربایجان‌شرقی مبنی بر اینکه مدیران دولتی حق شکایت از اصحاب رسانه را ندارند، گفت: یکی از عکاسان شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و چندین همکار رسانه‌ای نیز در این روزها در پلیس فتا در پی شکایت های برخی مسوولان بودند.
رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه امیدواریم این تیتر استاندار سابق را دوباره بازخوانی کنیم، گفت: متاسفانه اتفاقات اخیر برای خبرنگاران ناش از این است که هنوز مدیران به جایگاه رسانه‌ها پی نبرده‌اند.
وی، وضعیت نامعلوم موزه مطبوعات در تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: در یک سال گذشته از طرف میراث فرهنگی حرکتی در رابطه با تکمیل و بهره‌برداری از موزه مطبوعات ندیده‌ایم.
زینالی خاطرنشان کرد: در جلسه آخر در رابطه با موزه مطبوعات، تازه سوال کردند چه چیزی در موزه قرار خواهید داد، در حالی که آقای سرابی بیش از ۵۰ اثر را فعلا به ما داده است.
وی ادامه داد: آقای جبارزاده بهره‌برداری از موزه مطبوعات را جزو برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ اعلام کرد، اما تبریز ۲۰۱۸ رو به اتمام و موزه مطبوعات همچنان مغفول مانده است.
در این مراسم از نشان قلم رونمایی شد.
این نشان با تشکیل هیات علمی و شاخص‌های چهره ماندگار رسانه در 17 مرداد سال آینده به خبرنگاران واجد شرایط اهدا خواهد شد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.