معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که از 59 مرکز دفن زباله شهری استان، حدود 10 درصد دارای مجوزهای زیست محیطی بوده و در آن ها دفن زباله به صورت اصولی انجام می شود، گفت: متاسفانه اغلب زباله‌گاه‌های استان از  وضعیت زیست محیطی و بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند. 
 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حسن عباس نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: سرانه تولید زباله در میانگین جهانی 80 گرم و میانگین کشوری820  گرم به ازای هر نفر است که این میزان در شهر تبریز 800 گرم و در استان560 گرم در روز است. 
 وی با بیان این‌که تعداد 52 مرکز دفن زباله شهری و روستایی در سطح استان وجود دارد که بر اساس آخرین آمار اخذ شده، میزان پسماندهای خانگی تولید شده در استان در حدود 980 هزار تن در سال است، گفت: تبریز با میزان تولید زباله 1200 تن در روز، بیشترین تولیدکننده زباله در استان است و در سایر شهرهای استان 1523 تن در روز زباله تولید می شود. 
 عباس نژاد افزود: سهم تولید زباله شهرهای استان 46درصد مربوط به شهر تبریز و 54 درصد مربوط به سایر شهرهای استان است. 
 وی ادامه داد: متاسفانه 75 درصد نحوه جمع آوری زباله از منازل به صورت غیر اصولی انجام می شود و پروسه تفکیک در مبدا تنها در حدود 25 درصد موارد انجام می شود. 
 معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه 70 درصد دفن زباله در کلان شهر تبریز به صورت دفن سنتی و غیر اصولی انجام می‌شود. 
 وی تاکید کرد: پیگیری‌های لازم در راستای ساماندهی این مراکز در دست اقدام است و ما در حال تکمیل اطلاعات و ارائه گزارش در کارگروه پسماند استان به ریاست استاندار آذربایجان شرقی هستیم. 
  وی گفت: پایش  کلیه محل های دفن زباله استان در سه ماهه اول سال97 انجام گرفته و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و بروز رسانی آخرین وضعیت زباله گاه های استان، پیگیری های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است. 
 وی ادامه داد: در این خصوص بعد از تبریز در دو شهرستان استان نیز مرکز دفن بهداشتی در سال97 به بهره برداری می‌رسد و اصلاح وضعیت زباله گاه‌های استان تا پایان سال97 از شهرداری های استان خواسته شده است.    عباس نژاد بیان کرد: در حال حاضر نحوه جمع آوری، انتقال و دفن زباله در مرکز دفن تبریز از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و اخطاریه لازم جهت اصلاح وضعیت موجود صادر شده و به مقامات ارشد استانی، دادگستری و ادارات ذی‌ربط اطلاعات لازم داده شده است. 
 وی گفت: طرح‌های احداث و ساماندهی مراکز دفن 5 شهر استان در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و ساماندهی محل های دفن در چند شهر بزرگ استان شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب شیر و هریس در حال اجرا است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.