به گزارش ایرنا، تامین نهاده از دغدغه های همیشگی فعالان تولید دام و طیور است و بر همین اساس در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه‌ای بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی شده است.
از آنجایی که بخش مهمی از قیمت تمام شده محصولات پروتئینی به قیمت خوراک وابسته است، به دلیل نوسان قیمت نهاده ها، قیمت محصولاتی مانند مرغ، تخم‌مرغ و گوشت هم مرتب تغییر می‌کند و دولت هم از سوی مصرف کننده به دلیل بالا بودن قیمت و از سوی تولید کننده به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده در مظان اتهام قرار می گیرد.
ذرت،‌ سویا، جو و سبوس از نهاده‌های اصلی خوراک دام است و در این میان بخش مهمی از نیاز داخلی به سویا و ذرت از طریق واردات تامین می شود.
با توجه به اینکه واردات و توزیع نهاده‌های طیور سودآوری بسیاری بالایی دارد، عده ای به صورت تصنعی در بازار، نیاز کاذب به نهاده‌های دام و طیور ایجاد می‌کنند و از این طریق در حق تولید کنندگان و مصرف کنندگان اجحاف می‌ شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی آذربایجان شرقی با اشاره به وابستگی 70 درصدی به تامین نهاده از خارج به ایرنا می گوید: نوسان نرخ ارز و مشکلات واردکننده ها در ثبت سفارش در کنار اعتصاب کامیونداران، تامین نهاده های طیور را با وقفه مواجه کرده است.
رامین پذیره با بیان اینکه تولید در بخش طیور آسیب پذیر بوده و از حاشیه امنیت کمی برخوردار است، اضافه می کند: نوسان نرخ ارز و مشکل تامین نهاده موجب کاهش سود و در نتیجه افزایش قیمت محصول می شود.
وی با اشاره به وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام در تامین نهاده مورد نیاز واحدهای تولیدی، تاکید می کند: این شرکت پشتیبانی خاصی در زمینه تنظیم بازار ندارد.
مدیرکل پشتیبانی امور دام آذربایجان شرقی نیز می گوید: وظیفه این شرکت پشتیبانی از ذخایر راهبردی است و به منظور تنظیم بازار 5 تا 10 درصد ذخایر موجود را به صورت عمده عرضه می کند.
کریم صدیقیان با بیان اینکه به اندازه کافی نهاده طیور وارد شده و در بنادر کشور موجود است، اعلام می کند: 10 هزار تن ذرت و 4 هزار تن سویا در حال انتقال به استان است.
به گزارش ایرنا، هر چند در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر تولید نهاده های دام و طیور در داخل کشور تاکید شده است، اما به نظر می رسد نبود الگوی کشت و خرید تضمینی مناسب موجب شده است که در سال های گذشته محصولات رقیب بر تولید محصولاتی مانند ذرت و سویا پیشی بگیرد.
معاون بهبود تولیدات دام آذربایجان شرقی با اشاره به آب بری بالای تولید سویا می گوید: در زمان حاضر چاره ای جز تامین این نهاده از کشورهای دیگر نداریم .
حبیب شریفیان، اختلال در زمینه حمل و نقل نهاده در کنار افزایش دما را از علل کاهش تولید در واحدهای طیور استان عنوان و اضافه می کند: قاچاق دام زنده در کنار تاثیری که افزایش قیمت یکی از اقلام پروتئینی بر سایر اقلام دارد، موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.
وی توزیع گوشت گرم وارداتی را از رویکردهای تنظیم بازار می داند و می گوید: با توجه به اینکه این گوشت ها در کشتارگاه های مرزی و تحت نظارت دامپزشکی کشتار می شود مشکل بهداشتی ندارد و انتظار می رود موجب تعدیل قیمت این محصول پروتئینی شود.
در همین حال رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تخلفات موجود در بخش واردات، می گوید: عده ای ارز دولتی برای واردات نهاده دریافت کرده و تلفن همراه وارد کرده اند.
محمدعلی صفیاری با اشاره به کاهش جوجه ریزی در واحدهای تولیدی استان، اضافه می کند: متاسفانه در این شرایط بانک کشاورزی هم همراهی لازم را با تولید کننده ندارد و به هر طریقی درصدد تسویه بدهی تسهیلات پرداخت شده است.
به هر حال به نظر می رسد تا زمان مورد نیاز برای خوداتکایی در تولید نهاده های دام و طیور، با تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌ها می توان از انحصاری بودن واردات نهاده‌های دام و طیور جلوگیری و زمینه را برای تامین به موقع خوراک مورد نیاز واحدهای تولیدی فراهم کرد.
در استان آذربایجان شرقی تعداد ۱۸۰ واحد پرورش مرغ تخمگذار با توان تولید بیش از ۸۶ هزار تن تخم مرغ در سال فعالیت دارند که عمده تولیدات آنها در سطح استان مصرف می شود.
ظرفیت تولید سالانه گوشت مرغ و گوشت قرمز در آذربایجان شرقی به ترتیب 80 و 70 هزار تن است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.