پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با بیان این‌که ستارخان از مردان بزرگ انقلاب مشروطیت بود، گفت: تمامی خصوصیات یک قهرمان ملی در سردار ستارخان متمرکز بود و از این رو قیام تبریز به رهبری او، قیام بزرگی بود که مشروطیت را به اصل واقعی خود برگرداند. 
 محمدمهدی عبد خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که نقش مردم تبریز در انقلاب مشروطیت اساسی بود، اظهار کرد: اگر مردم تبریز قیام نمی‌کردند قطعا سردار اسعد بختیاری(سپهدار اعظم وقت) نمی‌توانست از تنکابن به اصفهان حرکت کرده و محمدعلی شاه را شکست دهد و در برابر هجوم سرهنگ لیاخوف به مجلس وقت و اعدام‌های محمدعلی شاه در باغ شاه ایستادگی کند. 
وی ادامه داد: اساس مشروطیت مدیون زحمات مردان بزرگی مانند مرحوم شیخ محمد خیابانی، ستارخان، باقرخان و مرحوم ثقه الاسلام تبریزی در تبریز است. 
 پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در خصوص عواملی که مشروطیت را به انحراف کشاند، بیان کرد: بعد از انقلاب مشروطیت، مشروطه خواهان نتوانستند کشور را اداره کنند. در سال 1287 که مشروطه خواهان، تهران را تحت کنترل درآوردند کشور تا سال 1299 در حال پاره پاره شدن بود و در این حین زمینه‌های دیکتاتوری فراهم شد. 
وی ادامه داد: برخی افراد دایره‌ی خود مختاری در کشور ایجاد کردند و کشور ناامن شد، به همین دلیل روزی که رضا خان به عنوان دیکتاتور پای کار آمد مردم برای او کف زده و ابراز خوشحالی کردند. 
عبد خدایی افزود: با روی کارآمدن رضا خان و تظاهرش به مذهب جامعه، از او استقبال شد ولی متاسفانه رضاخان بعد از حاکمیت، تمامی مخالفان خود ازجمله شیخ محمد خیابانی، سردار اسعد بختیاری، فرخی یزدی و ... را از سر راه برداشت و دیکتاتوری بدتر از زمان محمدعلی شاه را به وجود آورد به همین دلیل حین رفتن رضا خان مردم خشنود شدند. 
 وی انقلاب اسلامی ایران را تداوم جریان تنباکو، انقلاب مشروطیت و نهضت ملی نفت دانست و گفت: اکنون ما وظیفه داریم جامعه را آگاه کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.