به گزارش ایرنا، در این آیین دوره 30 ساله روزنامه «آذرآبادگان» در 70 مجلد به مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد.
در این آیین همچنین لوح تقدیر اداره کل کتابخانه های آذربایجان شرقی به پاس اهدای دوره کامل روزنامه «آذرآبادگان»، به ذهتابی تقدیم شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های آذربایجان شرقی در این آیین با تقدیر از اقدام مدیر و سردبیر روزنامه «آذرآبادگان» در اهدای این جریده به مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز گفت: این گونه اقدامات موجب می شود که پژوهشگران در بررسی دوره های مختلف تاریخی، منابع بکر و دست اولی در اختیار داشته باشند.
شهرام خدایی با اشاره به دوام 30 ساله انتشار روزنامه «آذرآبادگان» در تبریز افزود: این جریده از 1327 تا شهریور 1358 شمسی منتشر شد و به همین دلیل نیز می توان اخبار و گزارش های مرتبط با تحولات سیاسی مهمی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت، وضعیت جامعه ایران در خفقان پهلوی اول و شرایط کشورمان در حدود یک سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی را در صفحات مختلف آن مطالعه کرد.
مدیر و سردبیر روزنامه آذرآبادگان نیز با بیان اینکه همواره نگران سرنوشت مجلدهای جریده بودم، گفت: اکنون با اهدای مجلدها به مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز، خیالم از بابت حفظ و نگهداری این جریده به عنوان سند تاریخی راحت شد.
عبدالله ذهتابی افزود: مطمئن هستم که مجلدهای روزنامه «آذرآبادگان» در مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز به عنوان یادگار اینجانب برای سال ها در بهترین شرایط ممکن حفظ و صیانت می شود.
وی با اشاره به مبارزات بی وقفه گردانندگان روزنامه «آذرآبادگان» با کمونیسم و چپاول نفت توسط انگلیسی ها یادآور شد: این گونه اقدامات موجب شد که صاحب امتیاز و مدیرمسوول جریده ترور شود و اینجانب نیز به عنوان مدیر و سردبیر آن 2 ماه و سه روز زندان انفرادی کشیدم.
روزنامه «آذرآبادگان» بعد از روزنامه های «مهد آزادی» و «تبریز»، مهم ترین روزنامه خطه آذربایجان از منظر مدت انتشار محسوب می شود.
این جریده حتی زمانی که شاه همه نشریات محلی و اغلب جراید سراسری را به دنبال افزایش قیمت نفت و تثبیت قدرت دیکتاتوری وی از سال 1352 تا 1357 تعطیل کرد، تنها جریده آذربایجان شرقی بود که به حیات خود ادامه داد.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.