رحیم شهرتی فر امروز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر خلاف تصور برخی فعالان رسانه ای، سخنرانان این همایش که همه ساله به شکل علمی برگزار می شود، از بین شخصیت های آشنا به نقش برجسته مردم آذربایجان در نهضت مشروطه انتخاب شده اند.
وی اظهار داشت: آیین های مربوط به سالگرد پیروزی نهضت مشروطه ایران که آذربایجانیان قهرمان و تبریز همیشه سرافراز، نقش اساسی و بنیادین در آن داشته اند، هر سال چهاردهم مرداد ماه با شکوه و عظمت برگزار می شود.
وی اضافه کرد: مناسبت های ملی و میهنی و گرامیداشت مبارزات مردم ایران در تاریخ معاصر علیه استعمارگران خارجی و مستبدان داخلی، فرصت مناسبی برای بازگویی افتخاارات ملی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در همین راستا، برگزاری همایش «آیین بزرگداشت سالروز صدور فرمان مشروطه» در تبریز، فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی در خصوص رویدادهای مرتبط با نهضت مشروطه به نسل حاضر و تجلی گاه وحدت ملی و نشانگر پایبندی مردم ایران زمین به آرمان های مبارزان راه آزادی و حقیقت است.
فرمان مشروطیت در اصل فرمان تشکیل مجلس شورای ملی ست که مظفرالدین شاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی امضا کرد.
مظفرالدین شاه با امضای این فرمان، درخواست متحصنین در جنبش مشروطه ایران را پذیرفت و با مشارکت مردم در امر حکومت موافقت کرد و بدین ترتیب در سرزمین ایران برای نخستین بار حکومت مشروطه تأسیس شد.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.