یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از کارهای ماندگار مجلس دهم بود» گفت: امیدواریم قانون منع به کارگیری بازنشستگان در حوزه اجرا با جدیت پیگیری شود.

زهرا ساعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بدنه اجرایی کشور، با بیان اینکه «تصویب این قانون با هدف کاهش سن مدیریتی کشور است» اظهار داشت: چرخه مدیریتی کشور ما ایستاست و چابک نیست. کارمندان ما در سیستمی که فعالیت می‌کنند تا محدوده‌ای ارتقاء پیدا می‌کنند، اما بعد از آن به علت این‌که صندلی‌های مدیریتی در سطح میانی و کلانی توسط عده خاصی اشغال شده، امکان ادامه‌ی این ارتقاء از افراد گرفته می‌شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «این موضوع آفت‌هایی را به دنبال دارد» تاکید کرد: از جمله آفت‌ها در حوزه پرورش مدیر در کشور است، بعد از گذشت مدتی برخی مدیران به علل مختلف مانند کهولت سن از حوزه مدیریتی خارج می‌شوند، در آن زمان ما دیگر جایگزینی نخواهیم داشت، چرا که پرورش مدیر مورد توجه نبوده، یعنی فضا برای این موضوع گشوده نبوده که افراد در سطح کلان کسب تجربه کنند و مدیریت یک بخشی را برعهده بگیرند.

نماینده مردم تبریز در مجلس، کاهش سن مدیریتی در بدنه اجرایی کشور را دارای حسن‌های زیادی دانست و عنوان کرد: برای مثال افرادی که در سیستم اداری فعالیت می‌کنند امیدوار خواهند شد و یک پویایی در سیستم اداری ایجاد می‌شود. همچنین راه برای نسل سوم انقلاب هم که آماده ورود به حوزه‌های مختلف هستند باز خواهد شد. آنها امیدوار می‌شوند و می‌توانند در عرصه مدیریت میان و کلان نقش‌آفرینی کنند.

ساعی درباره اینکه آیا اجرای این قانون می‌تواند موتور محرکی برای دولت باشد یا خیر، گفت: دولت آقای روحانی با شعار جوانگرایی برسر کار آمد. رییس جمهور در دور دوم ریاست جمهوری خود نیز بر این موضوع تاکید کرد که برای این‌که بخواهیم از تنگناها و چالش‌های موجود عبور کنیم باید تغییراتی اساسی به وجود بیاوریم. بخشی از این تغییرات باید در حوزه مدیریتی ایجاد شود گاهی در برخی موارد شاهد این هستیم که پایه‌های قدیمی‌تر پاسخگو نیست و نیاز به تغییر را بیش از هر چیز دیگری شاهد هستیم و می‌بینیم که در این گونه موارد یک مدیر می‌تواند با نگاهی متفاوت‌تر تغییراتی ایجاد کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌تواند موجی از امید را برای قشر جوان به همراه داشته باشد» گفت: وقتی فردی بازنشسته می‌شود و باز هم برای فعالیتی به کار اعاده می‌شود مطمئنا صندلی‌هایی را اشغال می‌کند. اگر چرخه مدیریتی صحیح ادامه پیدا کند افراد دیگری هم می‌توانند به مرور زمان به سیستم ورود کنند و این سیستم اداری از ایستایی خود خارج شود.

ساعی ادامه داد: گاهی می‌بینیم افراد با ۴۰ سال سابقه مدیریت همچنان کار اجرایی قبول کرده‌اند. اما باید توجه کنند که کهولت سن باعث کاهش تحرک خواهد بود. ما همچون کشورهایی دیگر به پیشکسوتان خود احترام می‌گذاریم. در خیلی از کشورها این افراد کنار گذاشته نمی‌شوند بلکه در مقام مشاور عالی تجارب خود را منتقل می‌کنند.

ساعی در پایان تاکید کرد: تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان از آن کارهای کم‌نظیر مجلس دهم بود که می‌تواند ماندگار باشد. امیدواریم این قانون در بعد اجرایی با جدیت دنبال شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.