به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز پنجشنبه در بازدید از قطعه اول این آزادراه افزود: با توجه به مشارکتی بودن این طرح، دولت سهم خود را در آن پرداخت کرده و با پرداخت سهم سایر سهامداران ، مشکلات اعتباری آن مرتفع می شود.
وی ادامه داد: با توجه به رایزنی های انجام شده، قرارگاه خاتم الانبیا نیز به عنوان سهامدار 20 درصدی این طرح همراه با بانک سپه در این طرح مشارکت خواهند داشت.
وی اضافه کرد: بانک سپه نیز آماده واریز سهم خود در این طرح ملی و تسریع در روند اجرای آن است.
وی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات پیش روی این طرح گفت: برای تملک اراضی محدوده این طرح نیز می توان از اوراق مشارکت یا ارائه امتیازات ویژه برای باغات نزدیک شهر از طریق کمیسیون ماده پنج استفاده کرد.
معاون شرکت مجری آزادراه های شمالغرب نیز با اشاره به روند اجرایی آزادراه مراغه - هشترود گفت: هم اکنون قطعه اول این طرح با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
بیمقدار افزود: عدم تملک بخشی از اراضی این قطعه به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبارات لازم از مشکلات این قطعه از طرح است.
وی ادامه داد: از مجموع 16 کیلومتر طول این قطعه فقط چهار کیلومتر تملک شده و در سالجاری تنها هشت میلیارد ریال اعتبار برای کل طرح پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: باتوجه به روند مناسب اجرای طرح در قطعات دوم و سوم، حدود 16 کیلومتر از این قطعات آماده آسفالت ریزی است.
از ابتدای آغاز این طرح تاکنون یک هزار و 400 میلیارد ریال از سوی دولت هزینه شده است، از این رقم، یک هزار و 250 میلیارد ریال در قالب کارکرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانکاران قطعات مختلف پرداخت و 150 میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی هزینه شده است.
950 میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی محدوده این طرح نیاز است.
براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، 35 کیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.
سهم سرمایه گذاری دولت در این طرح ملی 60 درصد، سهم بانک سپه 20 و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز 20 درصد خواهد بود.
آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 کیلومتر بوده که در این طرح 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 کیلومتر در ساعت در دست ساخت بوده و هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، 6 میلیون و 700 هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، 750 متر مکعب زیرساخت و 750 هزار تن آسفالت ریزی است.
با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، مسافت 101 کیلومتری مراغه به هشترود 9 کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول 101 کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.