وحید حسین زاده روز سه شنبه در نشستی با اعضای این دبیرخانه، با تشریح اهمیت تشکیل این ستاد در راستای هم افزایی برای پیشبرد اهداف عالی تربیت نسلی نو با دغدغه کتاب و کتابخوانی، همکاری حداکثری نهادهای موثر در این زمینه را خواستار شد.
وی با اشاره به اهداف و چشم اندازهای شیوه نامه و نیز موفقیت های دو سال گذشته در هدایت این طرح و استقبال صورت گرفته از طرف جامعه هدف، اظهار داشت: اعضای دبیرخانه اسامی مربیان و علاقمندان برای شرکت در دوره های کارگاهی و تشکیل گروه های کتابخوانی در سطح شهر را اعلام کنند.
حسین‌زاده گفت: به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان را برگزار می‌کند.
وی افزود: این جام با مشارکت نهادهای غیردولتی و دستگاه های اجرایی و عمومی استان ها و شهرستان‌ها، در شهرها و روستاهای متقاضی شرکت در جام برگزار می‌شود.
حسین‌زاده با اشاره به برخی فعالیت های اداره کل در حوزه‌ ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برگزاری طرح های عیدانه،‌ تابستانه و پاییزه کتاب از دیگر برنامه‌های این حوزه است.
وی رویداد تبریز ٢٠١٨ را فرصتی برای تبیین توانمندی‌های استان در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان و اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح جام باشگاه های کتابخوانی، فرهنگ مطالعه در میان اقشار مختلف مردم بخصوص کودکان و نوجوانان بیش از پیش رونق یابد.
مدیر کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز با استقبال از اجرای این طرح اظهار داشت: با همه تلاش های صورت گرفته، هنوز آنچنان که شایسته و مورد انتظار پتانسیل های استان است، پیشرفتی حاصل نشده است.
شهرام خدایی با بیان اینکه کار فرهنگی کاری اداری و دارای بازه زمانی تعریف شده نیست، افزود: کار فرهنگی زمان نمی شناسد و باید هدف گذاری ها از ابتدای سال صورت گیرد.
وی اظهار داشت: اجرای طرح های کتابخوانی مفید بوده ولی کافی نیست و ارزش گذاری باید بیش از این ها صورت گیرد.
خدایی با اعلام آمادگی برای تامین مکان جهت برگزاری کارگاه ها، همچنین هزینه ها معرفی مربیان علاقمند و توانمند، خاطرنشان کرد: حتی اگر بتوانیم دقیقه ای در بالا بردن سرانه مطالعه موفق شویم ارزش این همه تلاش را دارد.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه بخش کودک در هر کتابخانه ای پایه گذاری شده و شامل گروه های نمایشی نیز هست، می توان به این طرح نیز تسری داد و نتایجی بیش از پیش حاصل کرد.
معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز نیز وجود رسانه های رقیب در کنار کتاب و در سایه ماندن کتاب و بحران عدم مطالعه کتاب را از معضلات اساسی بخش فرهنگی برشمرد.
سیروس مصطفی با اشاره به اهمیت مشارکت همه ادارات در اجرای طرح های کتابخوانی و ارائه گزارشی در خصوص جشنواره کتاب سال، اظهار داشت: برگزاری نشست های فعالان کتاب کودک از جمله نویسندگان و تصویرگران و برگزاری جلسات تخصصی در حوزه شعر و ادب در محل های پرتردد شهری، این طرح می تواند به بهترین شکل ممکن اجرا و نتایج مطلوبی حاصل شود.
مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز نیز با اشاره به اینکه دین ما اهمیتی مضاعف به مقوله کتاب و کتابخوانی قائل است، ضمن اعلام آمادگی برای اجرای این طرح، اجرای طرح در تمام سطح شهر اعم از مناطق برخوردار یا حاشیه نشین با رویکرد نمایشی و عینی سازی آموزه های کتب را خواستار شد.
رامین راستی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری با ٤٠ کتابخانه فعال در این حوزه نیز به خدمات رسانی مشغول است، خاطرنشان کرد: ٨٠ درصد مراجعه کنندگان تنها برای مطالعه کتب درسی حضور می یابند و ٢٠ درصد بقیه نیز برای تهیه کتب درسی مراجعه می کنند.
وی شناسایی نقاط و افراد هدف را از اولویت ها برای اجرای چنین طرح هایی برشمرد و برای در اختیار گذاشتن مکان ها و ظرفیت های سخت افزاری اعلام آمادگی کرد و گفت: 18 هزار صندلی برای مطالعه داریم و می توانیم سایر امکانات را نیز برای اجرای این طرح اختصاص دهیم.
کارشناس امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان نیز با اعلام اینکه طرح دوشنبه های کتابخوانی به طور مستمر در سطح مهدکودک های استان در حال اجراست، گفت: در راستای اجرای این طرح سه محور همگرایی کودک، خانواده و مربی باید مد نظر باشد.
علی دانش مرادی افزود: همچنین ارتقای کیفیت مطالعه و شیوه های مطالعه نیز در کنار ارائه و مطالعه کتاب باید مدنظر باشد و نقش ارزشمند خانواده ها در این زمینه نباید از نظر پوشیده بماند.
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.