به گزارش ایرنا، علیرضا جباریان فام روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ثبت این مهارت با همکاری دستگاه ها و سازمان های مختلف از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری، شرکت شهرک های صنعتی، اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت استان محقق شد و طی همایشی در 15 شهریور به صورت رسمی اعلام می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مراحل ثبت جهانی آن در حال انجام است، اظهار داشت: برخی کشورهای همسایه تلاش می کنند این مهارت را به نام خود به ثبت جهانی برسانند.
جباریان فام با بیان اینکه ثبت ملی این مهارت باید 40 سال پیش انجام می شد، یادآوری کرد: در سال های گذشته حدود 600 نفر در تبریز در تولید کفش دست دوز فعالیت داشتند که اکنون این تعداد به کمتر از 50 نفر رسیده و اگر نتوانیم این صنعت را به نسل آینده انتقال دهیم فقط خاطره ای از آن باقی خواهد ماند.

** 90 درصد از تولید کفش دست دوز تمام چرم کشور در تبریز تولید می شود
رییس اتحادیه کفاشان تبریز یادآوری کرد: تبریز پایتخت کفش چرم ایران به شمار می رود و بیش از 90 درصد از تولید کفش دست دوز تمام چرم کشور در این شهر تولید می شود.
جباریان فام با بیان اینکه بیش از 60 درصد از کفش کشور نیز در تبریز تولید می شود، ادامه داد: 4 هزار و 580 واحد این شهر در بخش های مختلف تولید، عرضه و خدمات صنعت کفش مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه اتحادیه کفاشان تبریز به عنوان بزرگترین اتحادیه تولیدی کشور انتخاب شده است، گفت: بیش از 40 هزار نفر به صورت مستقیم در تولید کفش در تبریز فعالیت دارند و بیش از 110 هزار نفر نیز در این شهر از این صنعت ارتزاق می کنند.

** نیمی از حجم مبادلات صنعت کفش ایران مربوط به تبریز است
رییس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه نیمی از حجم مبادلات صنعت کفش کشور مربوط به تبریز است، اظهار داشت: حجم مبادلات کشور در این صنعت حدود یک میلیارد دلار است.
جباریان فام افزود: در سال های اخیر صادرات کفش تبریز دچار افت شده و این امر به علت آشنا نبودن تولید کنندگان این صنعت با نحوه صادرات و واردات و نداشتن کارت بازرگانی است.
وی یادآوری کرد: هم اکنون با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور ارزش کفش تبریز به نصف کاهش یافته است و از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان برای خرید کفش به بازار ایران به ویژه تبریز هجوم آورده اند و باید از این فرصت برای شکستن رکود بازار کفش تبریز استفاده بهینه کرد.
رییس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه در سال 96 به ارزش حدود 92 میلیون دلار کفش در کل کشور صادر شد، گفت: از این میزان 2 میلیون دلار به نام تبریز در گمرک ثبت شده است که این آمار واقعی نیست.
جباریان فام ادامه داد: بیش از 50 میلیون دلار از صادرات کفش کشور در سال گذشته مربوط به تبریز بوده که از سایر استان ها از جمله کردستان و خراسان رضوی صادر شده است.

** حضور سرزده رییس جمهوری در بازار کفش تبریز موجب توجه ویژه به این صنعت شد
رییس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به حضور رییس جمهوری در آیین تبریز 2018 و بازدید سرزده از بازار کفش تبریز گفت: حضور روحانی در این بازار موجب شد تا در سطح کشور توجه ویژه ای به این صنعت شود.
جباریان فام ادامه داد: پس از این اتفاق و دستور رییس جمهوری برای جهانی شدن صنعت کفش تبریز، جلسات مداومی در این خصوص در سطح استان و کشور برگزار، مصوبات خوبی در این زمینه تصویب و توجه ویژه ای به این صنعت شد.

** مرکز توسعه و طراحی کفش ایران در تبریز ایجاد می شود
رییس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: طی تفاهم نامه ای که در سال 94 با سازمان یونیدو و شرکت شهرک های صنعتی، سازمان های فنی حرفه ای و صنعت معدن و تجارت، اتحادیه کفاشان و انجمن کفش استان امضا شده است، مرکز توسعه و طراحی کفش ایران با صرف یک میلیون یورو از سوی این سازمان در تبریز راه اندازی می شود.
جباریان فام افزود: در این مرکز توسط استادان ایتالیایی به اعضای این اتحادیه آموزش های لازم در این زمینه ارایه خواهد شد که در صورت تحقق این موضوع جهش بزرگی در صنعت کفش تبریز روی می دهد.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود قبل از سال 98 این مرکز در تبریز ایجاد شود، یادآوری کرد: در این مرکز تلاش می شود از پتانسیل خلاقیت زنان برای طراحی کفش استفاده بیشتری شود و در کنار آن زمینه اشتغال این قشر در این صنعت نیز فراهم شود.

** برخی تولید کنندگان و فروشندگان از برند کفش تبریز سواستفاده می کنند
رییس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه برند کفش تبریز مشهور است، گفت: برخی تولید کنندگان و فروشندگان کفش از برند کفش تبریز سواستفاده می کنند.
جباریان فام با اشاره به فروش کفش های بنجل به نام کفش چرم تبریز در محدوده این شهر به ویژه منطقه آذرشهر، ادامه داد: بازرسان اتحادیه کفاشان تبریز به این فروشندگان اخطار دادند و جلوی این کار را گرفتند و این اتحادیه اجازه نخواهد داد روی کفش های بنجل نام کفش چرمی تبریز گذاشته شود.
وی گفت: به منظور جلوگیری از سواستفاده از برند کفش چرم تبریز و نظارت بر تولید این نوع کفش، طرحی با همکاری یکی از شرکت ها برای اختصاص کد ویژه ای برای هر کدام از تولید کنندگان کفش تبریز اجرا می شود تا با استفاده از موبایل بتوان تمامی مشخصات تولید کننده را از طریق این کد مشاهده کرد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.